Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Koncerninköp ger större mandat

Iqbal Musaji har fått en ny titel som koncerninköpschef i Borås stad, istället för att som tidigare ha titulerats upphandlingschef. Skiftet ger pondus och större möjligheter att styra.

| 2017-03-27

Bytet av titel skedde vid årsskiftet i samband med att upphandlingsavdelningen i Borås stad byter namn till Koncerninköp. Samtidigt flyttades avdelningen från tekniska förvaltningen till en mer central plats på stadsdelskansliet.

Namnbytet och flytten är en del av ett fortgående arbete för att se kommunen som en helhet, inte som separata delar. Sedan tidigare har politikerna antagit regler för upphandling som gäller för hela Borås Stad, både förvaltningarna och bolagen. I arbetet ingår att koncerninköp utvecklar strategier för hur de politiska ambitionerna ska nås, samt ett tydligare fokus på uppföljning och att resurserna används på bästa sätt.

Namnet Koncerninköp passar också bättre eftersom avdelningen inte bara sysslar med upphandling utan även med e-handel och samordnad varudistribution.

Tidigare har mandatet inte varit lika tydligt och det har funnits oklarheter i vilken utsträckning de kommunala bolagen skulle vara med i upphandlingarna. Denna fråga har förtydligats och nu ska koncerninköp se till hela koncernen Borås Stad.

Vad ser du för fördelar med koncerninköp, Iqbal Musaji?
– Att vi nu är placerade på Stadsledningskansliet gör att vi får större möjligheter att styra och får mer pondus i diskussioner. Detta gör att vi får större förutsättningar att skapa samordningsvinster genom upphandlingar. För att uppnå detta krävs att vi inte bara blir mer effektiva utan också mer transparenta, mot både kunder, leverantörer, kommunen, politiker och oss själva. Vi redovisar genomförda upphandlingar för att visa på de resultat som kan uppnås genom goda affärer.

Hur mycket mer upphandlar ni nu till skillnad mot tidigare?
– Det är i dagsläget för tidigt att säga eftersom vi endast har varit Koncerninköp från 1 januari 2017.  Sedan 2012 har vi fördubblat antalet gjorda upphandlingar och vi ser en fortsatt stadig ökning.

Vad är skillnaden i ditt ansvar som koncerninköpschef?
– Det innebär mest en markering vart vi är på väg, alltså att det handlar om koncerninköp. Naturligtvis är jag också mer synliggjord i allt jag tar för mig. Allting lyfts till en annan nivå. Ansvaret blir större, men inte bara för mig utan för hela avdelningen.

Innebär det här högre lön för dig?
– Nej inte än, men du får gärna trycka på.

 

Läs mer: Karriär

Catharina Svensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna