Av de fem år som Keolis skulle sköta den värmländska servicetrafiken blev det bara ett år. Keolis sade upp i fjol somras upp avtalet i förtid och tvingade Värmlandstrafik att göra en snabbupphandling.
Keolis stämde för en tid sedan Värmlandstrafik på 83 miljoner kronor. Åsikten är att beställarens trafikplanering omöjliggjorde rationell drift. Nu slår upphandlande sida till med en genstämning.
Något exakt belopp presenteras inte. Eftersom det handlar om beställningstrafik går det inte att räkna fram den exakta omfattningen förrän avtalsperioden är slut. Genom en fastställelsetalan vill bolaget att rätten fastslår att Keolis är skadeståndsskyldigt, men att det slutgiltiga skadeståndsbeloppet fastställs senare.
– Lågt räknat kommer beloppet att landa på minst 80 miljoner kronor, säger Jessika Lundgren, vd för Värmlandstrafik.
Värmlandstrafik hävdar att Keolis begått avtalsbrott när bolaget så pass omgående sade upp avtalet. Snabbupphandlingen skapade fördyrad trafik.
– Det är den kostnadsökningen vi anser att våra ägare ska ha kompensation för, säger Mikael Dahlqvist, styrelseordförande för Värmlandstrafik.
Värmlandstrafik kräver också att Keolis betalar de kostnader som är kopplade till den påtvingade upphandlingen och bytet av entreprenörer gällande exempelvis fordonsutrustning. Man menar också att Keolis ska stå för rättegångskostnaderna.
– Vi har sedan dag ett sagt att vi kommer att kräva full kompensation av Keolis för de fördyrade kostnader som våra ägare fått, säger Jessika Lundgren.
Hon tycker det är tråkigt att ha hamnat i detta läge, men lämnar nu över frågan till domstolen.
– Vi är beredda på att det kommer att ta tid, men anser det viktigt att våra värmländska ägare kompenseras för vad vi hävdar är ett avtalsbrott från Keolis sida.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer