Keolis kommer inte att lämna in anbud i den stora upphandlingen av busstrafik i Kalmar län. Bussentreprenören motiverar detta med att Landstinget i Kalmar inte följer de avtalsrekommendationer som köpare och säljare inom partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik kommit överens om.
Dessutom har Keolis hittat kostnadsdrivande krav i förfrågningsunderlaget. Strategin för KLT-trafiken är att den ska bli fossilfri, vilket bolaget applåderar. Däremot saknar man en samverkan med kommunerna kring infrastrukturen för förnybara bränslen – viktigt eftersom Kalmar län delvis är glest befolkat.
Kraven på busstyperna i kombination med bränslekraven gör att fordonstillverkarna enligt Keolis måste ta fram unika fordonsmodeller. Bussar som bara kommer att finnas i Kalmar län. Bedömningen är också att förfrågningsunderlaget innehåller skallkrav på en del fordon som inte ens går att uppfylla idag.
Keolis beskriver länets ambition kring kollektivtrafiken som god, men företaget kan utifrån nuvarande förutsättningar inte medverka i upphandlingen.
”Beslutet att inte lämna anbud är ju mer ett bekymmer för Keolis än för oss…” Så är den officiella reaktionen från Kalmarlandstinget på Keolis beslut enligt en artikel i Barometern.
Den kommentaren måste ha fällts av någon som är totalt oinsatt i upphandling och marknadskrafter. En vital marknad med många anbudsgivare innebär störst chans att få rätt produkt till rätt pris.
Gör om – gör rätt!