Upphandlare till Sollentuna kommun

Sollentuna är en växande kommun med siktet inställt på att bli Sveriges mest attraktiva kommun och Sollentuna är idag en av de främsta kommunerna i landet avseende skola och näringsliv.

Vårt kommunledningskontor samlar många kompetenser och ska se till att nämnder och styrelser genomför de beslut som kommunfullmäktige fattat liksom att stödja och hjälpa övriga kontor i deras arbete.

Vi utökar Inköpsenheten och söker en driven, affärsmässig upphandlare för ett kommunövergripande uppdrag.

Inköpsenheten är en kommungemensam resurs med uppgift att svara för kommunens inköps- och upphandlingsprocess samt e-handel. Vi leds av vår inköpschef och består i övrigt av 12 kompetenta och trevliga kollegor som 3 upphandlare, 3 entreprenadupphandlare, upphandlingsstrateg, inköpsstrateg, upphandlingsadministratör, e-handelsadministratör, e-handelscontroller samt avtalscontroller. Organisatoriskt ingår vi i ekonomiavdelningen, som är en avdelning inom kommunledningskontoret.

Vi är ett engagerat, socialt och drivet team som tillsammans  arbetar med intressanta uppdrag  i en spännande miljö. Nu söker vi en lyhörd och kommunikativ upphandlare.

Arbetsuppgifter

Inköpsenheten arbetar med kommunövergripande ramavtalsupphandlingar och på uppdrag med objektsupphandlingar av skiftande slag. Arbetet utförs med interna uppdragsgivare inom kommunkoncernen. Du kommer som projektledare/upphandlare att ansvara för planering och genomförande av olika upphandlingar från start till mål med skiftande komplexitet inom olika varu- och tjänsteområden/(kategorier), främst inom lokalvårdsområdet.

Du kommer att ansvara för upphandling av ramavtal och som upphandlingsspecialist driva olika upphandlingsprojekt i  samarbete med kommunens övriga verksamheter. Du kommer även ge råd och stöd i upphandlings-, avrops och avtalsfrågor.

Inköpsenheten står mitt i ett skede att utveckla det strategiska och långsiktiga perspektivet i vår inköpsverksamhet. Då enheten är under utveckling ger det dig stora möjligheter att påverka. Vi jobbar aktivt med ständiga förbättringar och har nyligen kartlagt inköpsprocessen för att tydliggöra roller och ansvar både inom enheten och gentemot våra beställare. Nu återstår det att vi tillsammans fortsätter utveckla kommunens arbete kring inköp och här blir ditt bidrag viktigt.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är högskoleutbildad inom juridik, ekonomi, teknik eller strategiskt inköp alternativt erfarenhet som bedöms likvärdig. För tjänsten behöver du ha minst två års erfarenhet av arbete med offentlig upphandling. Du behöver också ha erfarenhet av att vara projektledare utifrån ett upphandlingsperspektiv samt god svenska i tal och skrift. Önskvärt är att du tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation, genomfört lokalvårdsupphandlingar och att har arbetat i upphandlingssystemet Kommers.

Denna tjänst innebär samarbete med många olika grupperingar både internt och externt vilket innebär att du behöver ha god kommunikativ förmåga, lätt att skapa goda relationer och hög integritet. Vidare tror vi att du tar egna initiativ, tänker kreativt och analyserar på ett problemlösande sätt.

Vi erbjuder

Som upphandlare har du en viktig roll när Inköpsenheten utvecklas. För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare ska få möjlighet att utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling.

Övrigt

Intervjuerna kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen och vi tillämpar individuell lönesättning. I denna rekrytering görs bakgrundskontroll för slutkandidater.

Välkommen med din ansökan!

Referensnummer 2021/251

Kontakt
Lill Sandberg, 08-579 21596

Sista ansökningsdag:  2021-06-27