SGU söker upphandlare till nybildad central inköpsfunktion

Ref 411-2306/2021
SGU söker dig som har viljan och drivet att vara med och bygga upp samt utveckla en ändamålsenlig och kvalitetssäkrad upphandlingsverksamhet inom myndigheten.

Initialt har SGU behov av två upphandlare till en nybildad central inköpsfunktion, varav en tjänst fokuserar i huvudsak mot IT och den andra tjänsten i huvudsak mot entreprenader och tekniska konsulter. Tjänsterna är nyetablerade, vilket innebär att du kommer att få vara delaktig i att utforma tjänsten och arbetsprocessen.

Som upphandlare tillhör du inköpsfunktionen som kommer att bestå av två upphandlare, en operativ inköpschef och fem funktionsstyrda inköpare. Därutöver kommer du ha ett tätt samarbete med andra stödfunktioner inom SGU såsom ekonom/controller, hållbarhetsstrateg och myndighetsjurister. För att trivas hos oss tror vi att du ska, tillsammans med oss, vilja utveckla framtiden med engagemang, stolthet och ansvar för vårt uppdrag och varandra.

Arbetsuppgifter

I rollen som upphandlare kommer du att hantera hela inköpsprocessen, vilket innebär behovs- och marknadsanalyser, praktiskt upphandlingsarbete, leverantörsrelationer, delta i kommande förändringar, genomföra förhandlingar, följa upp leveranser mot avtal och avrop samt genomföra förnyad konkurrensutsättning. Inom tjänsten kommer du även att utforma styrande och stödjande dokument samt upphandlings- och avtalsmallar. På sikt kan arbetsuppgifterna utökas, vilket innebär att du kan komma att göra säkerhetsklassade upphandlingar.

Arbetet innefattar att säkerställa att varor och tjänster upphandlas i enlighet med gällande regelverk. Du kommer att självständigt genomföra upphandlingar i samråd med beställare. Vidare är även uppföljning och förvaltning av avtal viktiga delar i arbetet. Du bevakar nyheter och lagändringar inom området som kan tänkas påverka verksamheten och kommande upphandlingar och avtal.

Andra löpande arbetsuppgifter är att planera, leda och genomföra upphandlingsprojekt av entreprenader, tjänster och varor i enlighet med gällande regelverk. Du kommer utveckla affärsmodeller och avtalskonstruktioner i syfte att skapa bästa möjliga förutsättningar för goda leveranser. Planera, leda och genomföra förhandlingar med leverantörer. Avrop av varor och tjänster från gällande ramavtal. Ansvar för uppföljning av avtal.

Kompetens

Vi söker dig som har:

  • en godkänd gymnasieexamen
  • minst två års aktuell och relevant erfarenhet av offentlig upphandling inom den senaste fem års perioden
  • mycket god kännedom om svensk upphandlingslagstiftning och EU:s upphandlingsbestämmelser inom den senaste fem års perioden
  • erfarenhet av inköpsprocessen från behovsanalys till avtalsuppföljning
  • erfarenhet av avtalsskrivning och avtalsförhandling
  • mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
  • goda kunskaper i engelska i både tal och skrift

Meriterande erfarenheter och kompetens:

  • utbildning inom upphandling och inköp eller juridik
  • erfarenhet av entreprenad- och/eller IT-upphandlingar
  • erfarenhet av att leda projekt på distans

Personliga kvalifikationer

I rollen som upphandlare behöver du vara självgående, kvalitetsmedveten, utvecklingsorienterad och lyhörd med en god samarbetsförmåga. Det handlar om att kunna se möjligheterna i förändringarna och anpassa dig till ändrade omständigheter. Din förmåga att skapa förtroende och legitimitet genom kommunikation är av vikt i rollen som upphandlare. Tjänsten förutsätter att du har en hög integritet. Slutligen, att du har en förmåga att kunna belysa och analysera frågor i ett större sammanhang, till exempel utifrån verksamhetens, organisationens och samhällets perspektiv. Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten för tjänsten.

Om anställningen

Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid där sex månaders provanställning tillämpas. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Anställningsort: Uppsala, Lund, Göteborg, Malå eller Luleå. Ange i din ansökan vilken ort du önskar.

Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter.

Vill du veta mer, hör av dig till funktionsansvarig inköpschef Sara Nordström, telefon 0953-346 19
Fackliga företrädare är Peter Åkerhammar, telefon 018-17 92 96 för Saco-S och Annika Törnkvist, telefon 018-17 92 29 för ST-geologiska.

Välkommen med din ansökan senast den 2021-11-21. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom, detta sker via vår webbplats. Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Diarienummer: 411-2306/2021

Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem.


Ref 411-2306/2021

Sista ansökningsdag: 2021-11-21