Inköpscontroller till SiS huvudkontor

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.

På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 300 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.

Arbetsbeskrivning

Har du kunskaper inom inköpsprocesser, inköpssystem uppföljning/controlling och vill vara med på en utvecklingsresa? Då har vi en intressant tjänst hos för dig på vårt huvudkontor. Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö där du tillsammans med andra medarbetare bidrar till att Statens institutionsstyrelse (SiS) köper varor och tjänster affärsmässigt och effektivt.

Sektionen för inköp- och upphandling är inne i en expansiv fas och därför söker vi nu en inköpscontroller på heltid. Myndigheten har ett brett inköpsbehov och handlar varor och tjänster för ca 420 mkr per år. SiS har ca 4 000 anställda, varav ca 270 vid huvudkontoret, som är beläget i moderna lokaler i Solna Businesspark.

Vid sektionen för inköp- och upphandling arbetar ett engagerat och skickligt team, som i sitt uppdrag har ett centralt och övergripande ansvar för styrning, utveckling, uppföljning, samordning och rådgivning i frågor rörande inköp, upphandling och avtal.

Kvalifikationer

I rollen som inköpscontroller arbetar du verksamhetsnära med att stödja SiS beställare i att göra inköp på rätt sätt. Du kontrollerar inköpspriser, hanterar prislistor, sköter vissa leverantörskontakter och följer upp nyckeltal för våra inköp. Du tar fram inköpsstatistik och andra relevanta underlag inför kommande upphandlingar, där du även deltar i arbetet vad gäller inköps- och e-handelsfrågor m.m. Arbetet sker i nära samverkan med myndighetens inköpsstrateg.

Du tar egna initiativ och bidrar till att utveckla avtalsuppföljningen. Du hjälper till att hålla SiS avtalsdatabas levande med korrekt och aktuell information. I rollen ingår även att svara på frågor från beställare kopplat till e-handel och inköp och du är även med och håller utbildningar i området. Du representerar också användarsupport och är systemspecialist i förvaltningsteamet för e-handelssystemet. I denna varierande roll lägger du själv upp ditt arbete och prioriterar i linje med kategoristyrningen och myndighetens mål.

Vi söker dig som har:

  • Eftergymnasial utbildning med inriktning mot inköp/logistik/upphandling eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som bedöms likvärdig
  • Minst 2 års praktisk erfarenhet av inköp och avtalsuppföljning
  • God systemvana inom inköpssystem/e-handel
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du:

  • Har kunskaper inom LOU
  • Har arbetat med inköpsutveckling

För att trivas i rollen är du noggrann och ansvarstagande. Du driver självständigt ditt arbete framåt och har ett flexibelt förhållningssätt när förutsättningarna ändras. Vidare trivs du med att arbeta såväl självständigt som i grupp och kommunicerar väl med kollegor som har olika bakgrund och kompetenser. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och lämplighet.

Resor kan förekomma i tjänsten. 

Anställning: 

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan: 

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg!

Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. 

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/


Ansök senast: 2023-03-09

Referensnummer: 2.9.1-1348-2023

Kontaktpersoner:
Anja Gustin
Enhetschef

Karin Styrman
HR-specialist rekrytering
karin.styrman@stat-inst.se