Inköpschef, Skellefteå kommun

Om arbetsplatsen

Skellefteå är en hållbar plats som tar ansvar för framtida generationer. Här finns en drivkraft och vilja att ständigt utvecklas och vi gör det med respekt för vår miljö, våra medborgare och våra tillgångar. Det händer mycket i Skellefteå och kommunen växer sig allt större. Här ska många fler människor leva och bo och just nu pågår arbetet för att möta utvecklingen. I denna händelserika tid med stora affärer och möjligheter att göra skillnad har det knappast varit mer spännande att arbeta inom Skellefteå kommun. Inköpsenheten har det övergripande ansvaret för kommunens upphandlingar och inköpsfrågor. Kommunens inköp av varor, tjänster och entreprenader spänner över ett brett register och uppgår till cirka 2 miljarder kronor per år. Enheten ansvarar för att göra affärer för kommunens alla verksamheter med god totalekonomi. Vi söker nu en erfaren ledare som kan fortsätta utveckla kommunens inköpsförmåga och bidra till ökad hållbarhet inom offentlig sektor och i Skellefteå. Tveka inte att skicka in din ansökan!

Arbetsuppgifter

Inköp tillhör förvaltningen för Support och lokaler inom avdelningen Ekonomisupport och som inköpschef deltar du i avdelningens ledningsgrupp samt är föredragande i nämnden för Support och lokaler. Du är chef över, i dagsläget, tio upphandlare och tillsammans ansvarar ni för att kommunens inköpsprocess är effektiv och att enheten ger ett bra stöd inom inköp/upphandling mot övriga verksamheter och intressenter. Ditt arbete sker i nära samarbete med kommunledningskontorets avdelning Finans och juridik som leds av kommunens ekonomichef. Avdelningen ansvarar under kommunstyrelsen för strategiska och principiella frågor kring upphandling och inköp. Tillsammans med avdelningen ansvarar du för utbildning och information kring inköps- och avtalsfrågor såväl externt som internt, samt jobbar aktivt med hållbarhetsfrågor inom kommunen i samarbete med våra övriga verksamheter. Ditt arbete innebär också att utveckla upphandlingsenhetens förmåga att sammanställa inköpsstatistik samt visa på uppnådda effekter inom ansvarsområdet.

Kvalifikationer

Vi söker en inköpschef som kan leverera mervärde och konkurrensfördelar till Skellefteå kommun. Du har erfarenhet av att leda en verksamhet mot uppsatta mål, där din förmåga att utveckla kundrelationer och att bygga nätverk varit en tillgång. Inom Skellefteå kommun har vi ett arbetssätt som bygger på tillit och delaktighet. Vi lägger därför stor vikt vid att du har förmåga att ta vara på medarbetarnas erfarenheter och kan skapa engagemang samt motivation till fortsatt utveckling. Du har universitets-/högskoleutbildning som är lämplig inom området, exempelvis inom ekonomi eller juridik, eller erfarenhet som utifrån uppdraget bedöms lämplig. Har du dessutom kunskap om Lagen om offentlig upphandling ser vi det som en merit. Du har goda kunskaper inom hållbarhetsområdet, en hög analytisk förmåga och ser övergripande sammanhang. Du har lätt för att kommunicera, både skriftligt och muntligt, och du gör det på både svenska och engelska. Office-paketet och olika verksamhetssystem använder du dagligen som stöd i arbetet. B-körkort är ett krav.

Övrig information

Förvaltningen Support och lokaler har till uppdrag att samordna och utveckla effektivt stöd så att kommunens verksamheter kan fokusera på sina olika huvuduppdrag och ge effektivare service till kommunens invånare. Vi ansvarar för kommunens övergripande samordning och utveckling av tjänster inom områden som måltid, fastighet, personal, ekonomi, inköp, information, kundtjänst och IT.

Läs mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se

Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.


Sista ansöknings­datum:
Referens­nummer: C86743/2022
Kontakt: Patrick Nystedt, Avdelnings­chef,
0910-73 50 00