Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hot och risker inför en upphandling

JuridikDEL 1. Det här är den första delen av fem i Inköpsrådets artikelserie om upphandling och informationssäkerhet. Erik Olsson och André Catry, Advokatfirman Kahn Pedersen, går igenom hur upphandlande myndigheter bör tänka och arbeta kring informationssäkerhet och upphandling.

| 2021-02-11
Erik Olsson och André Catry, Advokatfirman Kahn Pedersen.

Vi har våra anbudsöppningsmöten i Teams, är det verkligen okej?
Den frågan ställde en medarbetare vid en av våra myndighetsklienter för ett tag sedan. Efter coronapandemins utbrott sker i princip alla myndighetens möten på distans, ofta via en molnbaserad videokonferenslösning.

Frågan är hur detta rimmar med den absoluta sekretess (offentlighets- och sekretesslagen, OSL, den starkaste formen av sekretess) som råder i en upphandling för anbudsinnehåll fram till dess att tilldelningsbeslut meddelats eller upphandlingen avslutats på annat sätt.

Frågan sätter fingret på ett grundläggande problem: Det är fullt möjligt att en myndighet ställer långtgående informationssäkerhetskrav i sina upphandlingar och samtidigt genomför upphandlingen i en molnbaserad annonseringstjänst där myndigheten har begränsad insyn i hur upphandlingsdokument och anbud lagras.

Användningen av externa upphandlingsverktyg underlättar naturligtvis, och kanske är de till och med en förutsättning för upphandlande myndigheters arbete.

Men de medför också en risk. Många sådana upphandlingsverktyg innebär att upphandlaren, med angivande av e-post och ett lösenord, kan komma åt både upphandlingsdokument och inkomna anbud oavsett var hon befinner sig. I coronatider har detta naturligtvis varit ovärderligt.

Men vad innebär det för risker ur informationssäkerhetshänseende? Vilka medarbetare har tillgång till inloggningsuppgifterna? Vad är det för säkerhetsnivå på de lösenord som används? Används dessa lösenord även i andra sammanhang? Och vilka risker skulle det innebära för verksamheten om dessa inloggningsuppgifter kom på irrvägar?

Ur såväl LOU:s som OSL:s perspektiv är det helt centralt att ingen information kommer ut på annat sätt än genom de officiella kanalerna vid annonsering och i samband med tilldelning av kontrakt.

Men kan vi verkligen vara säkra på att det blir så? Har upphandlande myndigheter exempelvis rutiner för att avsluta tidigare medarbetares konton i det använda upphandlingsverktyget, eller är det möjligt för en upphandlare som börjat jobba som bid manager hos en stor leverantör att fortsätta följa de tidigare kollegornas upphandlingsarbete från ”insidan”? Hade ni märkt det i så fall?

I vår rapport Juridisk informationssäkerhet – Att samordna arbetet enligt säkerhetsskyddslagen, NIS-lagen, dataskyddsförordningen och annan lagstiftning om informationssäkerhet beskriver vi hur en verksamhet kan arbeta strukturerat för att följa den breda palett av lagstiftning som finns på informationssäkerhetsområdet.

En myndighets upphandlingsfunktion har ett stort ansvar, både vad avser kravställande, leverantörskontroll och avtalsuppföljning.

Kanske är det bästa sättet för en upphandlingsavdelning att närma sig denna uppgift att först ”testa” informationssäkerheten i den egna, avdelningsinterna verksamheten. Hur jobbar upphandling med den så kallade CIA-triaden?

Konfidentialitet (C): Att information, i synnerhet anbudsinformation, inte görs tillgänglig för andra personer, system eller processer än de som har behörighet att få tillgång till den. 

Riktighet (I): Att informationen inte får ändras, läggas till eller raderas på annat sätt än av behöriga personer enligt bestämda rutiner. 

Tillgänglighet (A): Att informationen ska vara formellt och praktiskt åtkomlig för behöriga personer, system och processer under de tidsspann och med de hastigheter/volymer som bestämts.

Vilken behörighetsstyrning och loggning har ni för vilka medarbetare som får tillgång till vilka upphandlingsdokument? Vilka personer är behöriga att hantera eventuell säkerhetsskyddad upphandling?

Om tjänsten med ert upphandlingsverktyg går ner, kommer ni då att ha tillgång till upphandlingsdokument och anbud på ett strukturerat sätt?

En upphandlingsavdelning behöver naturligtvis inte ISO-certifiera sig för att på ett trovärdigt sätt kunna arbeta med informationssäkerhet. Men innan man hjälper verksamheten att utforma informationssäkerhetskrav för upphandlingar kan det vara klokt att åtminstone ha ögnat igenom ISO 27000-serien och funderat på hur denna låter sig överföras på den egna avdelningens verksamhet.

Målet är ett strukturerat informationssäkerhetsarbete som leder till kontinuerlig förbättring.

Mycket förenklat skulle en sådan övning kunna innehålla följande frågor:

Vilken information hanteras och vad har informationen för skyddsvärde?
Förutom vid säkerhetsskyddad upphandling och när anbudsdokumenten innehåller personuppgifter kan det vara lätt att tro att en upphandlingsavdelning inte hanterar känslig information. Den slutsatsen är långt ifrån sanningen.

Upphandlarens förberedande arbete innehåller ofta information om myndighetens affärsmässiga överväganden som inte bör röjas för utomstående. Kunskap om vilket företag som ska tilldelas ett kontrakt, innan tilldelningsbeslut meddelats, kan naturligtvis vara mycket intressant för marknaden.

När det gäller stora upphandlingar och börsnoterade företag kan sådan kunskap vara kurspåverkande. På många ställen i världen anses handläggare på myndigheters upphandlingsavdelningar löpa särskilt stor risk för att utsättas för olika sorters påtryckningar, till exempel korruption och industrispionage. Det är till och med denna risk som utgör ett av de främsta skälen till att det finns en tydlig förfarandelagstiftning för offentlig upphandling.

Vilka system hanterar vår information?
Vi nämnde inledningsvis både en eventuell videokonferenslösning för anbudsöppning och själva upphandlingsverktyget, men det kan naturligtvis även finnas andra system som myndigheten använder och som kan innebära större eller mindre risk ur informationssäkerhetshänseende.

Vilka hot finns och vilka skyddsåtgärder vidtar vi för att bemöta dem?
Det kanske främsta hotet ur informationssäkerhetshänseende mot en vanlig upphandlingsverksamhet är inte risken för att något oegentligt ska hända, utan att det i efterhand inte går att bevisa att allt gått rätt och riktigt till.

Tänk på den senaste upphandlingen du genomförde. Om någon grävande journalist skulle påstå att du låtit dig påverkas till att gynna en av anbudsgivarna på ett otillbörligt sätt vid kvalitetsutvärderingen – vilken bevisning skulle du kunna presentera för att hävda motsatsen? Var du ensam vid utvärderingen? Finns det tillräcklig dokumentation upprättad? Kan du motivera dina beslut utifrån anbud och upphandlingsdokument? Kan du visa när olika dokument upprättats, ändrats och i så fall av vem?

Det enklaste sättet att få koll på hot och risker är att fundera över om det är befogat med en hot- och riskanalys inför en upphandling.

Miljö, arbetsmarknadens villkor, idéburna verksamheter och nu informationssäkerhet. Listan på saker som till syvende och sist hamnar på upphandlingsavdelningens bord kan göras lång.

Men om vi ska hjälpa verksamheten även med detta måste vi först se till att vi lever som vi lär.

Den första frågan kanske därför inte är hur myndigheten arbetar med informationssäkerhet, utan hur upphandlingsavdelningen gör det.

Erik Olsson
Advokat, Partner

André Catry
Senior Adviser

Advokatfirman Kahn Pedersen

 

Annons

Lär dig mer om säkerhetsskyddad upphandling! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning med Viktor Robertson för dig som lämnar uppdrag, använder tjänster eller annat som innebär att utomstående leverantörer får tillgång till säkerhetskänslig verksamhet och därför behöver veta när det behöver upphandlas genom säkerhetsskyddad upphandling. Läs mer här!

Läs mer: JuridikSekretess och offentlighetSäkerhetsskyddad upphandlingUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud