Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inte fel direktupphandla från eget bolag

RättsfallsanalysKammarrätten i Stockholm har bedömt att det saknades anledning för Konkurrensverket att rikta kritik mot 14 skånska kommuner för deras direktupphandling från ett gemensamt ägt bolag. Annika Blomqvist och Johannes Ljusteräng, Advokatfirman Cederquist, kommenterar domen.

| 2024-10-22
Annika Blomqvist och Johannes Ljusteräng, Advokatfirman Cederquist.

Bakgrund
Sydskånes avfallsaktiebolag, Sysav, ägs av 14 skånska kommuner. I ett beslut från 2022 kritiserade Konkurrensverket ägarkommunerna för att de anskaffade avfallstjänster från Sysav utan föregående annonsering, trots att LOU:s undantag för intern upphandling, enligt Konkurrensverket, inte var tillämpligt.

Förenklat kan sägas att undantaget för intern upphandling gäller om ägarkommunerna har viss kontroll över Sysav (kontrollkriteriet) samtidigt som Sysav utför mer än 80 procent av sin verksamhet för ägarkommunerna (verksamhetskriteriet).

Konkurrensverket ansåg inte att verksamhetskriteriet var uppfyllt eftersom Sysav hade intäkter från försäljning till tredje part, vilket medförde att Sysav inte bedrev 80 procent av verksamheten för ägarkommunernas räkning. Ägarkommunernas köp från Sysav var därför otillåtna direktupphandlingar.

Ägarkommunerna överklagade Konkurrensverkets beslut, men förvaltningsrätten avslog överklagandet.

Förvaltningsrättens dom överklagades till kammarrätten, som ansåg att Konkurrensverkets tillsynsbeslut inte var överklagbara och upphävde domen. Efter att Högsta förvaltningsdomstolen konstaterat att besluten var överklagbara visades målet åter till kammarrätten för prövning av om Konkurrensverket haft fog för att rikta kritik mot ägarkommunerna.

Kammarrättens bedömning
Den huvudsakliga frågan i kammarrätten var huruvida ägarkommunernas anskaffning av avfallstjänster var undantagen från LOU:s tillämpningsområde, antingen på grund av att det inte skett någon tilldelning av kontrakt eller på grund av att verksamhetskriteriet för intern upphandling var uppfyllt.

Sysavs uppdrag för ägarkommunerna regleras genom olika bolagshandlingar, bland annat ägardirektiv och bolagsordning. Kammarrätten konstaterade att dessa bolagshandlingar tillsammans med ägarkommunernas och Sysavs faktiska handlande innebar att en tilldelning av kontrakt hade skett.

Konkurrensverket ansåg inte att bolagshandlingarna visade att Sysavs försäljning av energi och återvunnet material till andra än ägarkommunerna omfattades av tilldelningen till Sysav. Det var därför fråga om extern verksamhet.

Konkurrensverket menade även att det inte var möjligt att bara se till de bolagsrättsliga handlingarna, utan att alla kvalitativa och kvantitativa omständigheter ska beaktas vid bedömningen av om verksamhetskriteriet är uppfyllt. Den omständigheten att Sysavs försäljning skedde på en konkurrensutsatt marknad var en sådan kvantitativ omständighet.

Ägarkommunerna menade att Sysavs intäkter från tredje part skulle betraktas som interna om de omfattades av ägarkommunernas tilldelning till Sysav. Sysavs försäljning av energi och återvunnet material utgjorde enligt ägarkommunerna en integrerad del av det uppdrag som Sysav hade tilldelats, vilket bestod i att ansvara för ägarkommunernas avfallshantering.

Kammarrätten konstaterade att upphandlingsdirektivet anger att verksamhetsandelen ska fastställas utifrån en fast procentsats av verksamheten (omsättningen under de tre år som föregick tilldelningen) eller annat lämpligt verksamhetsbaserat mått, såsom kostnader. Detta är kvantitativa omständigheter. Kammarrätten ansåg därför att direktivet inte gav stöd för Konkurrensverkets uppfattning att annat än kvantitativa omständigheter ska beaktas.   

Kammarrätten konstaterade att all verksamhet som bedrivs inom ramen för tilldelningen ska beaktas, oavsett om mottagaren är myndigheten eller tredje part.

Enligt kammarrätten hade ägarkommunernas ansvar för avfallshantering överförts på Sysav genom bolagshandlingarna och omfattades av tilldelningen. Försäljningen av energi och återvunnet material var därför intern verksamhet och intäkterna skulle beaktas som verksamhet som utfördes för ägarkommunerna.

Vid sådan beräkning hade inte Konkurrensverket visat att verksamhetskriteriet, det vill säga kravet på att Sysav ska bedriva 80 procent av sin verksamhet för ägarkommunerna, inte var uppfyllt. Konkurrensverket hade därför inte fog för att rikta kritik mot ägarkommunerna och tillsynsbesluten upphävdes av kammarrätten.

Analys
Genom domen klargörs att det enbart är kvantitativa omständigheter som ska beaktas vid bedömning av om verksamhetskriteriet är uppfyllt. En bredare bedömning där även omständigheter som avser syftet med undantaget ska alltså inte göras. 

Konkurrensverkets inställning har visst stöd i äldre praxis från EU-domstolen. I LOU:s förarbeten tycks lagstiftaren också ha utgått från att även kvalitativa omständigheter ska kunna beaktas, men eftersom EU-lagstiftaren inte framhöll det i upphandlingsdirektivet fanns det inte skäl att särskilt erinra om detta i LOU.

Kammarrätten beaktade i sin dom att upphandlingsdirektivets bestämmelse om hur verksamhetsandelen ska fastställas inte ger möjlighet att beakta kvantitativa omständigheter och att bestämmelsen i LOU måste tillämpas i linje med direktivet.

Det ska slutligen noteras att LOU innehåller en möjlighet att beakta kvalitativa verksamhetsmått beaktas om uppgifter om omsättning eller annat lämpligt verksamhetsbaserat mått inte längre är relevanta eller inte är tillgängliga. Denna möjlighet saknar motsvarighet i upphandlingsdirektivet. Huruvida denna möjlighet påverkats av kammarrättens dom är dock oklart.

Mål
Kammarrätten i Stockholm, mål nr 1232-24.

Juristpanelen

Läs mer: Intern upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026