Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inte fel direktupphandla från eget bolag

RättsfallsanalysKammarrätten i Stockholm har bedömt att det saknades anledning för Konkurrensverket att rikta kritik mot 14 skånska kommuner för deras direktupphandling från ett gemensamt ägt bolag. Annika Blomqvist och Johannes Ljusteräng, Advokatfirman Cederquist, kommenterar domen.

| 2024-10-22
Annika Blomqvist och Johannes Ljusteräng, Advokatfirman Cederquist.

Bakgrund
Sydskånes avfallsaktiebolag, Sysav, ägs av 14 skånska kommuner. I ett beslut från 2022 kritiserade Konkurrensverket ägarkommunerna för att de anskaffade avfallstjänster från Sysav utan föregående annonsering, trots att LOU:s undantag för intern upphandling, enligt Konkurrensverket, inte var tillämpligt.

Förenklat kan sägas att undantaget för intern upphandling gäller om ägarkommunerna har viss kontroll över Sysav (kontrollkriteriet) samtidigt som Sysav utför mer än 80 procent av sin verksamhet för ägarkommunerna (verksamhetskriteriet).

Konkurrensverket ansåg inte att verksamhetskriteriet var uppfyllt eftersom Sysav hade intäkter från försäljning till tredje part, vilket medförde att Sysav inte bedrev 80 procent av verksamheten för ägarkommunernas räkning. Ägarkommunernas köp från Sysav var därför otillåtna direktupphandlingar.

Ägarkommunerna överklagade Konkurrensverkets beslut, men förvaltningsrätten avslog överklagandet.

Förvaltningsrättens dom överklagades till kammarrätten, som ansåg att Konkurrensverkets tillsynsbeslut inte var överklagbara och upphävde domen. Efter att Högsta förvaltningsdomstolen konstaterat att besluten var överklagbara visades målet åter till kammarrätten för prövning av om Konkurrensverket haft fog för att rikta kritik mot ägarkommunerna.

Kammarrättens bedömning
Den huvudsakliga frågan i kammarrätten var huruvida ägarkommunernas anskaffning av avfallstjänster var undantagen från LOU:s tillämpningsområde, antingen på grund av att det inte skett någon tilldelning av kontrakt eller på grund av att verksamhetskriteriet för intern upphandling var uppfyllt.

Sysavs uppdrag för ägarkommunerna regleras genom olika bolagshandlingar, bland annat ägardirektiv och bolagsordning. Kammarrätten konstaterade att dessa bolagshandlingar tillsammans med ägarkommunernas och Sysavs faktiska handlande innebar att en tilldelning av kontrakt hade skett.

Konkurrensverket ansåg inte att bolagshandlingarna visade att Sysavs försäljning av energi och återvunnet material till andra än ägarkommunerna omfattades av tilldelningen till Sysav. Det var därför fråga om extern verksamhet.

Konkurrensverket menade även att det inte var möjligt att bara se till de bolagsrättsliga handlingarna, utan att alla kvalitativa och kvantitativa omständigheter ska beaktas vid bedömningen av om verksamhetskriteriet är uppfyllt. Den omständigheten att Sysavs försäljning skedde på en konkurrensutsatt marknad var en sådan kvantitativ omständighet.

Ägarkommunerna menade att Sysavs intäkter från tredje part skulle betraktas som interna om de omfattades av ägarkommunernas tilldelning till Sysav. Sysavs försäljning av energi och återvunnet material utgjorde enligt ägarkommunerna en integrerad del av det uppdrag som Sysav hade tilldelats, vilket bestod i att ansvara för ägarkommunernas avfallshantering.

Kammarrätten konstaterade att upphandlingsdirektivet anger att verksamhetsandelen ska fastställas utifrån en fast procentsats av verksamheten (omsättningen under de tre år som föregick tilldelningen) eller annat lämpligt verksamhetsbaserat mått, såsom kostnader. Detta är kvantitativa omständigheter. Kammarrätten ansåg därför att direktivet inte gav stöd för Konkurrensverkets uppfattning att annat än kvantitativa omständigheter ska beaktas.   

Kammarrätten konstaterade att all verksamhet som bedrivs inom ramen för tilldelningen ska beaktas, oavsett om mottagaren är myndigheten eller tredje part.

Enligt kammarrätten hade ägarkommunernas ansvar för avfallshantering överförts på Sysav genom bolagshandlingarna och omfattades av tilldelningen. Försäljningen av energi och återvunnet material var därför intern verksamhet och intäkterna skulle beaktas som verksamhet som utfördes för ägarkommunerna.

Vid sådan beräkning hade inte Konkurrensverket visat att verksamhetskriteriet, det vill säga kravet på att Sysav ska bedriva 80 procent av sin verksamhet för ägarkommunerna, inte var uppfyllt. Konkurrensverket hade därför inte fog för att rikta kritik mot ägarkommunerna och tillsynsbesluten upphävdes av kammarrätten.

Analys
Genom domen klargörs att det enbart är kvantitativa omständigheter som ska beaktas vid bedömning av om verksamhetskriteriet är uppfyllt. En bredare bedömning där även omständigheter som avser syftet med undantaget ska alltså inte göras. 

Konkurrensverkets inställning har visst stöd i äldre praxis från EU-domstolen. I LOU:s förarbeten tycks lagstiftaren också ha utgått från att även kvalitativa omständigheter ska kunna beaktas, men eftersom EU-lagstiftaren inte framhöll det i upphandlingsdirektivet fanns det inte skäl att särskilt erinra om detta i LOU.

Kammarrätten beaktade i sin dom att upphandlingsdirektivets bestämmelse om hur verksamhetsandelen ska fastställas inte ger möjlighet att beakta kvantitativa omständigheter och att bestämmelsen i LOU måste tillämpas i linje med direktivet.

Det ska slutligen noteras att LOU innehåller en möjlighet att beakta kvalitativa verksamhetsmått beaktas om uppgifter om omsättning eller annat lämpligt verksamhetsbaserat mått inte längre är relevanta eller inte är tillgängliga. Denna möjlighet saknar motsvarighet i upphandlingsdirektivet. Huruvida denna möjlighet påverkats av kammarrättens dom är dock oklart.

Mål
Kammarrätten i Stockholm, mål nr 1232-24.

Juristpanelen

Läs mer: Intern upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl