Sedan den 1 juli går det återigen att flyga från Lycksele, Hemavan och Vilhelmina till Arlanda och vice versa. Nextjets konkurs fick den upphandlade trafiken på dessa rutter att plötsligt avstanna i mitten av maj.
– Trafikverket lovade oss att agera snabbt och det har de verkligen gjort, säger Lilly Bäcklund, kommunstyrelsens ordförande i Lycksele.
Amapola sköter nu passagerartrafiken på sträckorna mellan Hemavan (via Kramfors) och Arlanda. På rutten mellan Vilhelmina och Arlanda sker mellanlandning i Lycksele.
Fast denna upphandling är kostsam för Trafikverket. Enligt Affärsliv24 är statens kostnad för det sju månader långa nödupphandlade avtalet med Amapola, som gäller till den sista januari nästa år, 82 miljoner kronor.
Det är 45 miljoner kronor mer än vad myndigheten skulle ha betalt Nextjet under hela 2018 för att trafikera dessa inlandsflygplatser. Till Affärsliv24 säger Anna Fällbom, chef för trafikavtal och transportnät på Trafikverket:
– Stora summor men det är angeläget att få i gång trafiken så fort som möjligt.
Förklaringen till den saftiga prislappen förklaras framför allt av brådskan att få flygen i luften igen. Amapola var ensam, och efter vad som förstås en dessutom förhållandevis ovillig, anbudsgivare.
Amapola har inte tillräckligt många passageranpassade flygplan i den egna flottan. Företaget har därför hyrt in underleverantörerna Sprint och DAT.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer