Säkerhetsföretaget Inyett hjälper idag 400 kommuner, landsting, kommunala bolag och myndigheter med att fånga upp felaktiga utbetalningar. Via företagets tjänst kontrolleras och analyseras årligen över 10 miljoner transaktioner från offentlig sektor.
– Världen förändras och riskerna blir både fler och större, konstaterar Jone Sølvik, vd och partner på Inyett.
I den nya version av Inyetts ”betalfilter” som lanseras i september stärks därför skyddet mot såväl manuella misstag som digitala rån. Ett fokusområde är att hjälpa kunderna att uppmärksamma utbetalningar till företag som saknar avtal.
Till nyheterna hör indikationsmejl när ett visst belopp passeras, exempelvis 100 000 kronor eller 534 000 kronor, till avtalslösa mottagare. Systemet visar tydligt vilka leverantörer som har avtal och vilka som saknar.
– Som det sett ut hittills har inköparna bäddat för bedrägeri, menar Jone Sølvik, väl medveten om att han sticker ut hakan.
Inköpare har ansvar att se till att man har seriösa, prisvärda och leveranssäkra avtalsleverantörer. Fokus läggs därför på att göra rätt i dessa relationer.
– Man tittar inte alltid på helheten. Mycket slinker igenom, säger han och berättar att ungefär tio procent av de offentliga utbetalningarna går till leverantörer utan avtal.
Jone Sølvik slår fast att det finns betydande belopp att tjäna på att veta vem man bör göra affärer med. Processer och rutiner som hjälper medarbetarna att göra rätt är ett måste.
– Även om inköps- och ekonomienheterna inte är bovarna i dramat får de ofta ta ansvar när medarbetare ute i organisationen tar sig frihet att köpa vad de tycker de behöver.
Inyetts tjänst varnar för allt från dubbelbetalningar till betalningar till bluffbolag och interna bedrägerier. Även utbetalningar till bolag med skulder hos Kronofogden samt leverantörer som vid betaltillfället saknar f-skatt stoppas.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer