Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hur sköter UHM sitt uppdrag?

Inköpsrådet granskar Upphandlingsmyndighetens helpdesk, som svarar på frågor från både upphandlare och företag. Hur bra är deras svarservice och vilken kvalitet kan de leverera?

| 2016-05-30

Inköpsrådet har testat Upphandlingsmyndighetens helpdesk. Den ska ge svar på allmänna upphandlingsfrågor och ge hjälp både till företag som lämnar anbud och från upphandlare. Frågorna kan ställas via telefon eller mejl.

Servicen via mejl är snabb och effektiv. Att ringa Upphandlingsmyndigheten är inte lika upplyftande. Långa väntetider och dålig service i väntan på att få tala med någon. Vi har inte bedömt kvaliteten på svaren. Det återkommer vi med nästa vecka.

Vi ställde 16 frågor via mejl. Alla mejl fick svar. Den genomsnittliga svarstiden är fyra och en halv timme kontorstid. Medianen är 3 timmar och 26 minuter, hälften av frågorna har alltså besvarats på högst den tiden. Några av svaren har dröjt till dagen efter. Då har vi inte räknat med tiden för kvällen och natten, utan bara kontorstid.

Men myndigheten jobbar även utanför kontorstid. En fråga skickades 17:25 och svaret damp ned mindre än en och halv timme senare, 18:23.

Fyra av de 16 svaren dröjde till dagen efter, trots att de inte ställdes sent på dagen (mellan 8:48 och 12:52). Längst väntetid på svar var med vårt sätt att räkna 12 timmar och 19 minuter. Frågan ställdes 8:58 och svar kom dagen efter klockan 13:09. Det snabbaste svaret fick vi på 42 minuter.

Vid våra 15 telefonsamtal gick det snabbare att få svar, men här är vi inte lika nöjda. Väntetiden tills vi får framföra vår fråga varierar kraftigt. Ibland är det svar direkt, ibland kan det dröja en timme innan vi får prata med någon. Vid ett tillfälle bröts samtalet. Den genomsnittliga väntetiden är 12 minuter och 5 sekunder. I två av samtalen fick vi vänta över 50 minuter och rekordnoteringen är 58 minuter.

Upphandlingsmyndigheten har inget bra system för att hantera inkommande samtal. Den som ringer får ingen information om hur många som är före i kön och det finns inget alternativ att lämna sitt nummer för att bli uppringd.

Vid ett av samtalen hänvisades vi till att mejla en specifik tjänsteman på myndigheten.  När mejlkontakten ska gå utanför det ärendesystem som Upphandlingsmyndigheten verkar ha för sin helpdesk fungerar det inte längre lika bra.

Vi mejlade tjänstemannen, men fick inget svar. Efter elva dagars väntan stötte vi på igen, då fick vi snabbt svar om att kontakt kunde etableras två dagar senare vid en viss tidpunkt. Det var oklart hur denna kontakt skulle ske, något telefonnummer gavs inte. Vi inväntade passivt kontakt, men det kom varken mejl eller samtal. En vecka senare hörde tjänstemannen av sig spontant och undrade om ärendet var löst och erbjöd konsultation dagen efter. Den här gången med direktnummer.

Servicen via mejl får bra betyg. Det är generellt snabba svar och ingen av våra frågor tappas bort. Via telefon är servicen sämre. Betyget dras ned av bristande information under väntetiden, avbrutna samtal, stundtals lång väntetid och att övergången från telefon till epost inte fungerar problemfritt. Totalt får telefonhjälpen med nöd och näppe godkänt.

Allra viktigast är förstås kvaliteten på de svar som helpdesken ger. Till det återkommer vi på tisdag den 7 juni.

Så når du Upphandlingsmyndighetens helpdesk
Mejl: upphandlingsstod@uhmynd.se
Telefon: 08-586 21 701, öppettider 09:00 till 12:00

Tjänsten är kostnadsfri att använda

Läs mer: Upphandlingsstöd

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott