Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hur mycket tjänar en upphandlingsansvarig?

Jag söker ett jobb som upphandlingsansvarig, men hittar ingen lönestatistik för den titeln. Hur mycket ska jag begära? Läsare ställer frågor om lön och karriär.

| 2019-02-07

Fråga: Jag söker med ljus och lykta lönestatistik på titeln Upphandlingsansvarig. Jag kan inte finna denna titel i er lönestatistik. Undrar tacksamt om ni har några tips på var jag kan inhämta mer statistik på denna titel?

I rollen som Upphandlingsansvarig ingår som jag förstått saken följande (kortfattat)

  • Ansvarig för implementering och uppföljning av upphandlingsanvisningar och handläggningsrutiner på förvaltningsnivå
  • Ansvarig för uppdateringar av LOU, LUK, LUF
  • Avtalsuppföljning
  • Stödjande funktion
  • Sakkunnig inom LOU, LUK, LUF, Avtalslagen, Köplagen, OSL
  • Upphandlande funktion
  • Leverantörskontakter
  • Ledningsgruppsarbete på förvaltningsnivå
  • Utbildningsansvarig internet och externt

Vad är en rimlig lön för den tjänsten?

Svar:  Titlar är komplicerat. De används på olika sätt i olika organisationer. Samma titel kan innebära helt olika arbetsuppgifter i olika organisationer.

I Inköpsrådets stora lönekartläggning svarade 1 523 personer som alla arbetar med offentlig upphandling (vi hade fler svarande än så, men vi sållade bort dem som inte arbetar med upphandling). Av dessa 1 523 var det nio personer som angav titeln upphandlingsansvarig. Det är ett litet underlag. Lönen för dessa nio personer varierade mellan 29 800 kronor till 56 000 kronor (genomsnitt 40 522 kronor, median 42 000 kronor).

Man kan se upphandlingsansvarig som en upphandlare som utöver att göra egna upphandlingar också är ansvarig för hela organisationens kompetens inom upphandling. Det går också att se funktionen som en upphandlingschef utan personalansvar.

För att få ett bättre underlag kan vi titta på någon av dessa titlar istället. Av de båda alternativen är upphandlare bästa valet, eftersom det där finns ett stort svarsunderlag. Då får vi försöka uppskatta ett påslag för det extra övergripande ansvaret. En fördel med den metoden är att vi kan väga in andra egenskaper som har stor påverkan på lönen. Framför allt vilken ort arbetsplatsen är belägen på, men också typ av arbetsgivare. Lönerna är högre ju större ort du jobbar på. Statliga myndigheter betalar bättre än kommuner, speciellt på mindre orter. Du kan göra det urvalet här..

Vad kan då vara ett lämpligt påslag för det extra ansvaret? Det blir lite av en gissning från min sida, men kanske tio procent högre lön kan vara ett riktmärke att utgå ifrån.

Vill du ha svar på din fråga om lön? Mejla frågan till karriar@inkopsradet.se.

[lönestatistik]

Läs mer: Karriär

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025