Införandet av hyrcyklar i Malmö för ett drygt år sedan har kantats av långdragna rättsprocesser. JC Decaux har invänt mot att Clear Channel fått driva Malmö by bike med 500 hyrcyklar i utbyte mot reklamytor.
JC Decauxs linje är att uppdraget borde ha annonserats ut i en öppen upphandling. Förvaltningsrätten underkänner hyrcykelavtalet. Enligt domen hade dåvarande gatudirektören inte rätt att signera avtalet, utan att det var politikerna i tekniska nämnden som skulle besluta i frågan.
Malmö stad argumenterar med att konsekvenserna av en fullständig återgång av tjänsten inte står i proportion till det formella felet. Tekniska nämnden har dessutom, i efterskott, gjort gatudirektörens beslut till sitt.
I Sydsvenskan anklagar Andreas Schönström, ordförande i tekniska nämnden, Clear Channel och JC Decaux för att mot varandra föra ett skyttegravskrig som drabbar kommunen. Han vill få slut på de juridiska processerna – och gör det genom att hota med att framöver inte upphandla utomhusreklam:
– När dessa avtal löper ut är jag beredd att ompröva om vi över huvud taget ska ha privata externa aktörer som står för våra väderskydd och reklamskyltar. Då får vi hämta hem det i kommunal regi.
Samtidigt står det klart att kommunen kan drabbas av skadestånd för den felaktigt gjorda upphandlingen. Tidigare har JC Decaux krävt över 50 miljoner kronor för att ha blivit sidsteppade. Skulle avtalet med Clear Channel brytas kan det företaget göra anspråk på ersättning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer