Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Högst poäng ger jobbet på Lidingö stad

Innan upphandlingschefen Adriana Buzea anställer någon involveras hela avdelningen och kandidaterna poängsätts efter ett system. Lidingö stad använder sig av kompetensbaserad rekrytering istället för att låta magkänslan avgöra.

| 2018-02-08

− Det jag först och främst utgår ifrån vid rekrytering är vilka behov vi har, berättar Adriana Buzea, upphandlingschef på Lidingö stad. Jag börjar med att skriva en behovsanalys och en kravspecifikation som resulterar i en annons. Där tänker jag på att vara tydlig med vilka mål vi jobbar mot och vilka arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen, och på att inte ställa högre krav än nödvändigt.

Kraven gäller utbildning, erfarenhet och kompetenser och Adriana Buzea försöker att hålla sig till max sex krav. Meriterande erfarenheter kan vara arbete i projektform eller med E-handel och kompetenser som värderas högt på upphandlingsenheten är problemlösnings- och analysförmåga. Efter annonsering plockas kravlistan fram igen när det ska avgöras vilka av de ansökande som bäst uppfyller kraven. Därefter är det dags för intervjuer med ett förutbestämt upplägg. De första intervjuerna håller Adriana Buzea tillsammans med en person från HR-avdelningen.

− Det börjar alltid med att jag presenterar tjänsten i detalj och berättar om stadens organisation och värdegrund. Sedan tar HR-personen över med frågor om kunskap och kompetenser, och om kandidatens ambitioner och utvecklingsplaner. Vi avslutar med standardfrågor om lön och tillträde.

Det är alltid samma frågor som ställs till alla kandidater, utifrån en mall. Efter intervju sätter sig Adriana Buzea och personen från HR med en utvärderingsmatris där de olika kriterierna poängsätts på en skala från ett till fem. De som får högst poäng kallas till en andra intervju. Just mallar är ett viktigt verktyg i rekryteringsprocessen på Lidingö stad – finns det inte en risk för att tillvägagångssättet blir väl inrutat?

− Om man inte är strukturerad och skriver ner allt på ett papper så finns risken att magkänslan tar över. Det får inte vara magkänslan som styr utan det viktigaste är kraven på rätt profil och kompetens.

Adriana Buzea ser att behoven på avdelningen hela tiden förändras och därför är det viktigt att inför varje rekrytering definiera dem på nytt, och då tar hon hjälp av medarbetarna som involveras vid flera tillfällen i processen. Mellan en och tre kandidater kallas till en andra intervju som hålls av Adriana Buzea tillsammans med flera representanter från avdelningen. Efter intervjun poängsätter de gemensamt kandidaterna på nytt.

− Den som får högst poäng och bäst referenser får anställningen.

Kompetensbaserad rekrytering infördes i Lidingö stad år 2007 men själv har Andrea Buzea använt sig av det längre än så, med framgång.

− En gång på åtta år har jag anlitat ett rekryteringsföretag, och de lyckades inte bättre än mig. Det är inte lätt att hitta rätt kompetenser men än så länge har jag haft tur. Väldigt mycket beror nog på vilket rykte man har som enhet och som arbetsgivare. Jag jobbar med att skapa en attraktiv arbetsplats.

Läs mer: Karriär

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott