Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hård konkurrens inom yrkeshögskolan

Rekordmånga nya yrkeshögskoleutbildningar kommer att starta under de närmsta två åren, vara flera inom upphandling och inköp. Men hur går det till när utbildningarna beviljas tillstånd? Anna Dahl, utbildningshandläggare på Myndigheten för yrkeshögskolan, berättar mer.

| 2018-02-19

Myndigheten för yrkeshögskolan har som uppdrag att se till arbetslivets behov av kompetens, och genom analyser av detta avgörs det vilka YH-utbildningar som får tillstånd att starta. Anna Dahl, som är utbildningshandläggare på myndighetens enhet för Analys och ansökan, berättar om hur beviljandet går till.

Hur agerar ni när ni ser brist på kompetens i en sektor?
Det är egentligen inte vi som agerar först utan det börjar med arbetslivet och de utbildnings-samordnare som ansöker om att få bedriva YH-verksamhet. Därefter måste vi kolla på efterfrågan innan vi beviljar och se till att studenterna inte går ut i arbetslöshet efter utbildningen. Vi har omvärldsanalytiker som träffar branschföreträdare och tar fram statistik för att ha koll på eventuella brister och hur efterfrågan ser ut. Tidigare fanns det väldigt få utbildningsplatser till upphandlare men eftersom vi nu ser en framtida efterfrågan har vi ökat på antalet platser i den inriktningen.  Inom hela området inköp och upphandling har vi ökat från 1671 platser 2017 till 2434 plaster i år – en ökning med 763 platser.

Nu utökar ni antalet utbildningsplatser, hur avgör ni vilka som får tillstånd?
Det första vi tittar på är de formella krav som finns i lag och förordning om yrkeshögskolan. Vi kontrollerar till exempel att innehållet faktiskt leder till den yrkesroll som utbildningen ska leda till, så att studenten blir anställningsbar i rollen.

I andra hand så tittar vi på hur pass tydligt och starkt man kan påvisa att arbetslivet finns med och står bakom beskrivningen av efterfrågan, så att någon vill anställa studenterna sedan. Det som är utmärkande för YH-utbildningar är att arbetslivet är aktivt och delaktigt genom att exempelvis hålla föreläsningar, erbjuda praktikplatser och sitta i utbildningarnas ledningsgrupper.

Vi tittar också på geografisk placering för att utbildningarna ska finnas där behovet, efterfrågan och arbetslivet är som starkast. I omvärldsanalysen kollar vi då till exempel på hur det ser ut med pensionsavgångar på olika platser.

De flesta utbildningarna beviljas två eller tre uppstarter, leder det till att YH-utbildningarna byts ut väldigt ofta?
Både ja och nej. Tidigare har vi beviljat max två uppstarter men i år öppnade vi för upp till fem. Det beviljar vi om efterfrågan kan bevisas stark under alla de åren. I en del sektorer är det mer osäkert eftersom vissa roller kan se väldigt annorlunda ut om fem på grund av till exempel digitalisering. Om vi beviljar fel så faller hela syftet med yrkeshögskolan – att den kan forma sig snabbt efter arbetsmarknadens behov. Alla upphandlingsutbildningar som beviljades under ansökningsomgången 2017 har fått beslut om tre omgångar.

Att en utbildning varit igång ett tag är en fördel som vi väger in, eftersom det ibland kan behövas lite tid för att de ska kunna bedrivas med hög kvalitet. Samtidigt vill vi ha en rörlighet och se till att de bästa kommer med, även om de är nya. Det är många bra utbildningar som det ansöks om så det blir ofta en konkurrenssituation mellan de som vill starta.

Läs mer: Karriär

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott