Med BMI:s konkurs i februari förlorade värmländska affärsresenärer och turister den internationella flygrutten till Frankfurt. Det verkar svårt att få någon aktör att starta trafik på kommersiella villkor.
Därför vill Karlstads kommun och Region Värmland, som stöttade BMI, nu upphandla flygtrafik. Detta trots att regeringen beslutat att enbart staten får göra detta.
– Vi kräver att regeringen ändrar reglerna och det måste ske snabbt om vi ska kunna behålla tillväxt och ett internationellt näringsliv i Karlstad och Värmland, säger Per-Samuel Nisser, moderat kommunstyrelseordförande.
Utan bra kommunikationer ser Per-Samuel Nisser en påtaglig risk för att Karlstads kommun och Värmland tappar invånare, jobb och inkomster. Dagens system för flygupphandling anses inte vara rimligt.
– Detta är inget vi säger lättvindigt, men nu har vi har fått nog.
Kommun och region uppvaktar nu infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. Får man inte göra egna upphandlingar av flygtrafik, eller om inte Trafikverket får detta uppdrag, ber man staten att ta över ansvaret för Karlstad Airport.
Brevskrivarna noterar att regioner och kommuner i andra EU-länder får upphandla och finansiera flygtrafik. I Sverige har Trafikverket preciserat ett antal kriterier för att en region eller flygplats ska få rätt till statligt upphandlad trafik.
Stina Höök, regionala utvecklingsnämndens moderata ordförande, ser detta som djupt problematiskt eftersom värmländska företag verkar och konkurrerar på en allt mer global marknad:
– Vi behöver en god internationell tillgänglighet för att företagen ska kunna verka och växa i Värmland.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer