Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Han vill vässa dialogen

Köpare och säljare på den offentliga marknaden måste prata mer. Det säger Niklas Tideklev som tar klivet från Upphandlingsmyndigheten till Dialogmakarna med just dialog som affärsidé.

| 2018-11-05

Dialogmakarnas affärsidé är att främja dialog mellan köpare och säljare. Rent praktiskt erbjuder företaget hjälp med att till exempel öppna upp låsta positioner mellan marknadens aktörer eller att skapa arenor och mötesplatser för dem att mötas.

Niklas Tideklev säger att fler och fler myndigheter bjuder in till dialog. Jämfört med för några år sedan är skillnaden stor:

– Fast det jag ser är att kvaliteten på dialogen behöver utvecklas. Där vill vi hjälpa till.

Varför är dialog så viktigt när det kommer till offentliga upphandlingar?

– En bra dialog mellan olika intressenter, interna och externa, lägger grunden för innovationshöjd i offentlig verksamhet. När det offentliga tydligt beskriver utmaningar, behov och önskemål bidrar det till att skapa ökad innovationskraft hos företag och organisationer.

Niklas Tideklev har arbetat på Upphandlingsmyndigheten sedan myndighetens tillkomst. Senast som strateg med ansvar för innovation. Med erfarenhet från detta jobb och tidigare anställningar på Konkurrensverket, Kammarkollegiet och Tillväxtverket säger han:

– Behoven av att utveckla offentlig verksamhet är stora och att det behövs helt nya sätt att tänka och göra för att klara av att hantera behoven nu och i framtiden.

Trots att det finns många lösningsidéer hos företagen menar Niklas Tideklev att de har svårt att nå offentlig sektor.

– Jag ser fram emot att nu kunna erbjuda stöd på djupet till båda sidor av den offentliga affären.

Så dialogtjänsten riktar sig till både köpare och säljare?

– Ja! Vi hjälper exempelvis science parks och innovationshubbar med att få till dialogen med det offentliga och få mer kunskap om hur den offentliga marknaden fungerar.

Offentliga aktörer kan få hjälp med att identifiera behoven, föra dialogen med marknaden och genomföra innovationsprocesser där partnerskap med företag är en nyckelfaktor.

– Många offentliga aktörer vill, men vet inte riktigt hur de ska gå till väga, eller har inte tillräckligt med resurser.

Närmast i tiden för denne dialogmakare ligger olika typer av föreläsningar på bland annat Upphandlingskonferensen, Greater Copenhagen Mission Innovation och i samband med en roadshow om öppen digital innovation tillsammans med Rise.

– Jag kommer också att föreläsa på Affärsträffarna i Dalarna där vi även erbjuder individuell rådgivning till företag som vill göra fler och bättre offentliga affärer. Det ser jag verkligen fram emot!

Läs mer: DialogKarriärUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget