Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsstrategi utan draghjälp

Det kan ta tid innan den nationella upphandlingsstrategin slår igenom i kommuners, landstings och regioners inköpspolicies. Regeringen får ingen draghjälp av SKL.

| 2016-08-24

Den nationella upphandlingsstrategin omfattar endast statliga myndigheter, alltså ungefär en tredjedel av det samlade upphandlingsvärdet enligt Doublechecks siffror. Detta till trots har strategin bemötts positivt av kommuner, landsting och regioner.

– Två av regeringens inriktningsmål i strategin ligger väl i linje med den inköpsstrategi som SOI tog fram för ett år sedan, säger SOI-ordföranden Emma Breheim som är stolt över att civilministern i Almedalen bekräftade att organisationens åsikter har haft stor påverkan på upphandlingsstrategin.

SOI rekommenderar att upphandlande myndigheter och enheter formulerar tydliga mål med sina inköp, exempelvis i en strategi. Därefter ska inköparna ges rätt förutsättningar såsom tillräckliga resurser baserat på de formulerade ambitionerna.

Hur agerar ni kring nationella strategin i din hemmakommun Luleå?

– Vi har ännu inte bestämt hur vi ska hantera strategin, men jag hoppas på att den kan ge oss och SOI:s medlemmar vind i seglen för att fortsätta utveckla inköpen i en mer strategisk riktning, säger Emma Breheim.

Att det kan ta lite tid att gå från ”strategi till verkstad” bekräftas också av Louise Strand, inköpsdirektör vid Region Skåne:

– Vi har varit aktiva i den dialog som har föregått den nationella strategin och analyserar nu innehållet inför regionens nya upphandlingspolicy.

Regeringen får däremot ingen draghjälp från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, i arbetet med att göra strategin nationell.

– Det är mycket sällan som SKL rekommenderar kommuner och landsting att göra på ett visst sätt och det har inte heller tagits något beslut om att rekommendera den nationella upphandlingsstrategin, säger Eva Sveman, förbundsjurist vid SKL.

Hon konstaterar att kommuner, landsting och regioner har egna upphandlingspolicies som de följer. Innehållet i dessa varierar.

För vissa kommuner bjuder strategin inte på några större nyheter. Jenny Birkestad, COO i Solna stad, berättar att kommunens upphandlingar i mångt och mycket redan styrs och genomförs i enlighet med regeringens nya upphandlingsstrategi:

– Av strategins sju inriktningsmål har staden tydliga skrivningar om sex av dem i stadens policys och riktlinjer. I enlighet med styrdokumenten ställer vi krav som främjar anbud från små och medelstora företag, miljökrav och sociala och etiska krav där det är möjligt och lämpligt.

Kontrollen över stadens inköp är god och nu vidareutvecklas även stödsystemen.

– Det känns väldigt bra att vårt intensiva utvecklingsarbete de senaste fyra åren ligger så väl i linje med regeringens nyligen framtagna upphandlingsstrategi.

Läs mer: HållbarhetPolitikPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026