Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingsstrategi utan draghjälp

Det kan ta tid innan den nationella upphandlingsstrategin slår igenom i kommuners, landstings och regioners inköpspolicies. Regeringen får ingen draghjälp av SKL.

| 2016-08-24

Den nationella upphandlingsstrategin omfattar endast statliga myndigheter, alltså ungefär en tredjedel av det samlade upphandlingsvärdet enligt Doublechecks siffror. Detta till trots har strategin bemötts positivt av kommuner, landsting och regioner.

– Två av regeringens inriktningsmål i strategin ligger väl i linje med den inköpsstrategi som SOI tog fram för ett år sedan, säger SOI-ordföranden Emma Breheim som är stolt över att civilministern i Almedalen bekräftade att organisationens åsikter har haft stor påverkan på upphandlingsstrategin.

SOI rekommenderar att upphandlande myndigheter och enheter formulerar tydliga mål med sina inköp, exempelvis i en strategi. Därefter ska inköparna ges rätt förutsättningar såsom tillräckliga resurser baserat på de formulerade ambitionerna.

Hur agerar ni kring nationella strategin i din hemmakommun Luleå?

– Vi har ännu inte bestämt hur vi ska hantera strategin, men jag hoppas på att den kan ge oss och SOI:s medlemmar vind i seglen för att fortsätta utveckla inköpen i en mer strategisk riktning, säger Emma Breheim.

Att det kan ta lite tid att gå från ”strategi till verkstad” bekräftas också av Louise Strand, inköpsdirektör vid Region Skåne:

– Vi har varit aktiva i den dialog som har föregått den nationella strategin och analyserar nu innehållet inför regionens nya upphandlingspolicy.

Regeringen får däremot ingen draghjälp från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, i arbetet med att göra strategin nationell.

– Det är mycket sällan som SKL rekommenderar kommuner och landsting att göra på ett visst sätt och det har inte heller tagits något beslut om att rekommendera den nationella upphandlingsstrategin, säger Eva Sveman, förbundsjurist vid SKL.

Hon konstaterar att kommuner, landsting och regioner har egna upphandlingspolicies som de följer. Innehållet i dessa varierar.

För vissa kommuner bjuder strategin inte på några större nyheter. Jenny Birkestad, COO i Solna stad, berättar att kommunens upphandlingar i mångt och mycket redan styrs och genomförs i enlighet med regeringens nya upphandlingsstrategi:

– Av strategins sju inriktningsmål har staden tydliga skrivningar om sex av dem i stadens policys och riktlinjer. I enlighet med styrdokumenten ställer vi krav som främjar anbud från små och medelstora företag, miljökrav och sociala och etiska krav där det är möjligt och lämpligt.

Kontrollen över stadens inköp är god och nu vidareutvecklas även stödsystemen.

– Det känns väldigt bra att vårt intensiva utvecklingsarbete de senaste fyra åren ligger så väl i linje med regeringens nyligen framtagna upphandlingsstrategi.

Läs mer: HållbarhetPolitikPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud