Bioflygbränsle
Flight SK1419 tankas med biobränsle. Foto: Victoria Ström.

Upphandling sporrar ny produktion

Swedavia upphandlar bioflygbränsle för egna och ytterligare tre organisationers tjänsteresor. Förhoppningen är att stimulera efterfrågan för att möjliggöra mer storskalig bränsleproduktion än idag.

Bioflygbränsle minskar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 85 procent jämfört med traditionellt flygbränsle. Tillsammans med SOS Alarm, Systembolaget och 2030-sekretariatet gör nu Swedavia en upphandling av bioflygbränsle som kommer att tankas på landets storflygplatser under nästa år.

– Det är oerhört glädjande att flera aktörer visar intresse för vår upphandling, säger Jonas Abrahamsson, vd för Swedavia.

Swedavia har sedan 2016 årligen upphandlat cirka 450 ton bioflygbränsle. Det motsvarar företagets årliga tjänsteflygresor. I den nu aktuella upphandlingen ökar volymen till cirka 560 ton.

Det är i finska Porvoo som Neste tillverkar det mer klimatvänliga bränslet av använd frityrolja. Distributionen sker av Air BP.

Problemet är att det idag produceras för lite av produkten och till ett för högt pris. Genom att stimulera en efterfrågan hoppas Jonas Abrahamsson att och göra storskalig inhemsk produktion möjlig:

– Ambitionen är att genomföra en ny upphandling varje år och att fler företag och organisationer ska kunna ansluta sig.

Upphandlad volym för de fyra aktörerna motsvarar cirka 15 000 flygresor från Stockholm till Paris på 100 procent bioflygbränsle.

– Det här initiativet innebär inte en klimatkompensation utan en faktisk reduktion av koldioxidutsläpp vid utsläppskällan, säger Maria Khorsand, vd för SOS Alarm.

I enlighet med gällande bränslekrav blandas biobränslet med traditionellt bränsle. Fördelen är att det kan användas i befintliga flygplan och i flygplatsernas tankinfrastruktur.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *