Västtrafiks stora tågupphandling är klar. Det vinnande anbudet i upphandlingen av fyrtio nya tåg kommer från Bombardier Transportation Sweden. Tågen ska både ersätta gamla tåg och utöka antalet befintliga tåg för att klara framtida resbehov.
– Med fler och längre tåg har vi stor potential att göra det ännu enklare för våra invånare att resa till jobb, skola och fritidsaktiviteter, säger Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen.
Målbilden för tågresandet inom Västra Götalandsregionen är en tredubbling av tågresorna mellan åren 2006 och 2035 till 130 000 tågresor om dagen. Redan idag ökar tågresandet kraftigt, men för att nå målen behöver gamla tåg bytas ut och kapaciteten förstärkas.
– Vi ser en stadig ökning av tågresandet och de nya tågen kommer att bidra till ännu mer attraktiva resor för våra kunder, säger Lars Holmin, ordförande i Västtrafiks styrelse.
Kraven i upphandlingen har varit bekväma och driftsäkra fordon med plats för många resenärer ombord. Utöver 270 sittplatser per tåg blir det stora och flexibla ytor för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar. Wifi och informationssystem hör också till utrustningen.
– Det har varit viktigt för oss att ta vara på kundernas intressen, säger Lars Holmin.
Tågen ska klassas som snabbtåg, vilket innebär hastigheter upp till 200 km/h. De kommer att designas för att klara tuffa krav under alla årstider och under många år.
Leveransen av de fyrtio nya tågen, som dessutom kan bli fler, startar i slutet av år 2021. Den beräknade kostnaden är cirka 3,8 miljarder kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer