Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud

JuridikBestämmelserna om onormalt låga anbud är svårtillämpade och fyller inte sitt syfte menar Kahn Pedersen som efterlyser en fullständig översyn.

| 2025-08-28
En total översyn av bestämmelserna kring onormalt låga anbud behövs, anser Kristian Pedersen, advokat och partner vid Kahn Pedersen.

Onormalt låga anbud utgör ett förhållandevis frekvent problem för upphandlande myndigheter och enheter.

I grunden är förstås förmånliga inköpsvillkor, såsom låga anbudspriser, en positiv effekt av en väl fungerande konkurrens, både på marknaden i stort och i den enskilda upphandlingen. Det leder också till god hushållning med offentliga medel.

I praktiken är det dock vanligt förekommande att onormalt låga anbud beror på osund strategisk anbudsgivning, det vill säga att en anbudsgivare ensam, eller tillsammans med andra, bryter mot villkoren, eller i varje fall intentionerna som den upphandlande myndigheten eller enheten har, rörande hur anbudsgivarna ska agera. Det kan handla om att anbudsgivaren försöker kringgå eller dra fördelar av utvärderingsmodellens utformning eller om att anbudsgivaren under avtalstiden inte har för avsikt att leverera det som kravställts eller inte på de villkor som avtalats.

Vår erfarenhet är att det i vissa fall även finns en överlappning mellan onormalt låga anbud och sådana oegentligheter som uteslutningsgrunderna avser att hantera. De nuvarande bestämmelserna om onormalt låga anbud (16 kap. 7 § LOU respektive 15 kap. 7 § LUF) innebär att en upphandlande myndighet eller enhet är skyldig att begära en förklaring avseende ett anbud som framstår som onormalt lågt samt att förkasta anbudet om den förklaring som lämnas inte är tillfredsställande.

I rättspraxis har detta tolkats som att det är den upphandlande myndigheten eller enheten som har bevisbördan för att ett anbud är onormalt lågt och att det därefter är anbudsgivaren som har bevisbördan för att anbudet ändå är seriöst menat och ska godtas. Bestämmelserna har dock i praktiken visat sig vara svårtillämpade både för upphandlande myndigheter och enheter och för svenska domstolar.

De senaste åren har det endast i ett fåtal fall förekommit att svenska domstolar upprätthållit en upphandlande myndighets eller enhets beslut att förkasta ett onormalt lågt anbud. Detta trots att det är förhållandevis vanligt förekommande att det lämnas onormalt låga anbud i svenska upphandlingar och det också är vanligt förekommande att upphandlande myndigheter och enheter upplever att det under avtalstiden uppkommer problem av olika slag med leverantörer som lämnat onormalt låga anbud.

Vår uppfattning är att det numera finns en utbredd inställning hos upphandlande myndigheter och enheter om att bestämmelserna om onormalt låga anbud i praktiken inte kan tillämpas för att säkerställa sunda prisnivåer i de anbud som antas i svenska upphandlingar. De nuvarande bestämmelserna fyller med andra ord inte sitt syfte.

Mot den bakgrunden anser vi att det behövs en översyn av bestämmelserna om onormalt låga anbud i syfte att göra dem mer praktiskt tillämpbara. I en sådan översyn bör särskilt övervägas om särskilda beräkningsregler kan användas för att förenkla tillämpningen, samtidigt som förutsebarhet och rättssäkerhet bibehålls.

TEXT: Kristian Pedersen, advokat och partner, Kahn Pedersen

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: JuridikUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud"

  1. Marianne Hammarström skriver:
    2025-08-28 kl. 10:20

    Håller med att det idag inte fungerar så bra och ett av problemen är att anbudsgivare ges tillfälle i domstol att utveckla sitt svar. Men jag är ytterst tveksam om det är realistiskt och görbar att ta fram särskilda beräkningsregler. Det ställer ju oerhörda krav på att känna till den aktuella marknaden, utbud, efterfråga mm och det kan ju inte var en modell som jämförs med andra inkomna priser då anbudet ska stå på egna ”ben”. Kanske kommer AI kunna hjälpa oss med detta i framtiden :-).

    Svara
  2. Katarina skriver:
    2025-08-28 kl. 11:13

    Bra skrivet. Det behövs. Det är inte roligt vare sig med uteblivna leveranser eller gråtfärdiga leverantörer som inte vill förlänga avtalet. Båda dessa scenarion är välbekanta för de flesta inom offentlig upphandling.

    Svara
  3. Janne skriver:
    2025-09-04 kl. 10:36

    Som leverantör är det frustrerande att se att alla typer av leveranser och erbjudanden dras över en och samma kam när det gäller upplevt onormala prisnivåer, och att det är upphandlande myndigheter som ska få avgöra vad som i slutändan är drivkrafter hos privatägda bolag som har affärsmodeller som (väldigt ofta) helt skiljer sig från offentliga verksamheter.
    Det är exempelvis stor skillnad på exempelvis konsulttjänster som avropas och levereras per timme och egenutvecklade digitala produkter. När det gäller konsulttjänster finns det (nästan) alltid (om man bortser från när resultatet är mer eller mindre helt AI-genererat) en kostnad kopplat till resultatet som är enkelt att räkna på/ut. När det däremot gäller licenspriser på ett system finns det inte på samma sätt alltid en kostnad per licens.
    Om bolaget dessutom själva äger all kod, ligger inom landets gränser, inte har några dyra partners eller leverantörer som ”måste” leverera tjänster eller systemet, inte har riskkapitalister som ställer krav på avkastning och utdelning, har en låg overhead med bra avtal kring lokaler osv, kan man lägga sig mycket mycket lägre prismässigt per licens än övriga leverantörer. Detta eftersom bolaget har en sund affärsmodell i grunden. Om bolaget då misstänkliggörs för att erbjuda (för) låga priser, blir tyvärr effekten fyra förlorare och bara en vinnare. Förlorare blir då upphandlande myndighet och skattebetalare som får betala för mycket för licenserna än de skulle behöva samt leverantören med den sunda affärsmodellen samt de (ofta svenska) arbetstagare som skulle gynnas av detta. Den enda vinnande parten blir tyvärr den leverantör som har högre pris och de aktieägare som får ta del av över-vinsten och som sällan återinvesteras i produkterna och kundrelationerna. Inte sällan försvinner de pengarna också ut från landets gränser, men det är i viss mån en annan fråga.
    Vad gäller AI och denna fråga i framtiden är det väl så att ”som man frågar får man svar”, och jag tror att upphandlare och kravställare från upphandlande myndigheter måste bli mycket bättre på att upphandla och kravställa.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026