Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud

JuridikBestämmelserna om onormalt låga anbud är svårtillämpade och fyller inte sitt syfte menar Kahn Pedersen som efterlyser en fullständig översyn.

| 2025-08-28
En total översyn av bestämmelserna kring onormalt låga anbud behövs, anser Kristian Pedersen, advokat och partner vid Kahn Pedersen.

Onormalt låga anbud utgör ett förhållandevis frekvent problem för upphandlande myndigheter och enheter.

I grunden är förstås förmånliga inköpsvillkor, såsom låga anbudspriser, en positiv effekt av en väl fungerande konkurrens, både på marknaden i stort och i den enskilda upphandlingen. Det leder också till god hushållning med offentliga medel.

I praktiken är det dock vanligt förekommande att onormalt låga anbud beror på osund strategisk anbudsgivning, det vill säga att en anbudsgivare ensam, eller tillsammans med andra, bryter mot villkoren, eller i varje fall intentionerna som den upphandlande myndigheten eller enheten har, rörande hur anbudsgivarna ska agera. Det kan handla om att anbudsgivaren försöker kringgå eller dra fördelar av utvärderingsmodellens utformning eller om att anbudsgivaren under avtalstiden inte har för avsikt att leverera det som kravställts eller inte på de villkor som avtalats.

Vår erfarenhet är att det i vissa fall även finns en överlappning mellan onormalt låga anbud och sådana oegentligheter som uteslutningsgrunderna avser att hantera. De nuvarande bestämmelserna om onormalt låga anbud (16 kap. 7 § LOU respektive 15 kap. 7 § LUF) innebär att en upphandlande myndighet eller enhet är skyldig att begära en förklaring avseende ett anbud som framstår som onormalt lågt samt att förkasta anbudet om den förklaring som lämnas inte är tillfredsställande.

I rättspraxis har detta tolkats som att det är den upphandlande myndigheten eller enheten som har bevisbördan för att ett anbud är onormalt lågt och att det därefter är anbudsgivaren som har bevisbördan för att anbudet ändå är seriöst menat och ska godtas. Bestämmelserna har dock i praktiken visat sig vara svårtillämpade både för upphandlande myndigheter och enheter och för svenska domstolar.

De senaste åren har det endast i ett fåtal fall förekommit att svenska domstolar upprätthållit en upphandlande myndighets eller enhets beslut att förkasta ett onormalt lågt anbud. Detta trots att det är förhållandevis vanligt förekommande att det lämnas onormalt låga anbud i svenska upphandlingar och det också är vanligt förekommande att upphandlande myndigheter och enheter upplever att det under avtalstiden uppkommer problem av olika slag med leverantörer som lämnat onormalt låga anbud.

Vår uppfattning är att det numera finns en utbredd inställning hos upphandlande myndigheter och enheter om att bestämmelserna om onormalt låga anbud i praktiken inte kan tillämpas för att säkerställa sunda prisnivåer i de anbud som antas i svenska upphandlingar. De nuvarande bestämmelserna fyller med andra ord inte sitt syfte.

Mot den bakgrunden anser vi att det behövs en översyn av bestämmelserna om onormalt låga anbud i syfte att göra dem mer praktiskt tillämpbara. I en sådan översyn bör särskilt övervägas om särskilda beräkningsregler kan användas för att förenkla tillämpningen, samtidigt som förutsebarhet och rättssäkerhet bibehålls.

TEXT: Kristian Pedersen, advokat och partner, Kahn Pedersen

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: JuridikUpphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud"

  1. Marianne Hammarström skriver:
    2025-08-28 kl. 10:20

    Håller med att det idag inte fungerar så bra och ett av problemen är att anbudsgivare ges tillfälle i domstol att utveckla sitt svar. Men jag är ytterst tveksam om det är realistiskt och görbar att ta fram särskilda beräkningsregler. Det ställer ju oerhörda krav på att känna till den aktuella marknaden, utbud, efterfråga mm och det kan ju inte var en modell som jämförs med andra inkomna priser då anbudet ska stå på egna ”ben”. Kanske kommer AI kunna hjälpa oss med detta i framtiden :-).

    Svara
  2. Katarina skriver:
    2025-08-28 kl. 11:13

    Bra skrivet. Det behövs. Det är inte roligt vare sig med uteblivna leveranser eller gråtfärdiga leverantörer som inte vill förlänga avtalet. Båda dessa scenarion är välbekanta för de flesta inom offentlig upphandling.

    Svara
  3. Janne skriver:
    2025-09-04 kl. 10:36

    Som leverantör är det frustrerande att se att alla typer av leveranser och erbjudanden dras över en och samma kam när det gäller upplevt onormala prisnivåer, och att det är upphandlande myndigheter som ska få avgöra vad som i slutändan är drivkrafter hos privatägda bolag som har affärsmodeller som (väldigt ofta) helt skiljer sig från offentliga verksamheter.
    Det är exempelvis stor skillnad på exempelvis konsulttjänster som avropas och levereras per timme och egenutvecklade digitala produkter. När det gäller konsulttjänster finns det (nästan) alltid (om man bortser från när resultatet är mer eller mindre helt AI-genererat) en kostnad kopplat till resultatet som är enkelt att räkna på/ut. När det däremot gäller licenspriser på ett system finns det inte på samma sätt alltid en kostnad per licens.
    Om bolaget dessutom själva äger all kod, ligger inom landets gränser, inte har några dyra partners eller leverantörer som ”måste” leverera tjänster eller systemet, inte har riskkapitalister som ställer krav på avkastning och utdelning, har en låg overhead med bra avtal kring lokaler osv, kan man lägga sig mycket mycket lägre prismässigt per licens än övriga leverantörer. Detta eftersom bolaget har en sund affärsmodell i grunden. Om bolaget då misstänkliggörs för att erbjuda (för) låga priser, blir tyvärr effekten fyra förlorare och bara en vinnare. Förlorare blir då upphandlande myndighet och skattebetalare som får betala för mycket för licenserna än de skulle behöva samt leverantören med den sunda affärsmodellen samt de (ofta svenska) arbetstagare som skulle gynnas av detta. Den enda vinnande parten blir tyvärr den leverantör som har högre pris och de aktieägare som får ta del av över-vinsten och som sällan återinvesteras i produkterna och kundrelationerna. Inte sällan försvinner de pengarna också ut från landets gränser, men det är i viss mån en annan fråga.
    Vad gäller AI och denna fråga i framtiden är det väl så att ”som man frågar får man svar”, och jag tror att upphandlare och kravställare från upphandlande myndigheter måste bli mycket bättre på att upphandla och kravställa.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Örebro logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…

Senaste inläggen

  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning