Det offentliga ligger långt över snittet när det kommer till klimatsmart transport. Stockholm är den kommun som är bäst på att välja fordon för förnybara drivmedel som också är miljöbilar. Botkyrka kommer därefter med Varberg som trea i Miljöfordonsdiagnos 2018 från Bisnode och Miljöfordon Sverige.
– Det är imponerande att de bästa kommunerna och landstingen kan förbättra sig för varje år, säger Pernilla Hansson, projektledare på Miljöfordon Sverige.
Det som avgjorde till Stockholms fördel är att även så många av kommunens lätta lastbilar är fossiloberoende och miljöbilar.
Det landsting som hamnar i topp är Region Skåne. Här är det den höga andelen gasfordon på både personbils- och lätta lastbilssidan som varit avgörande. Västra Götalandsregionen kommer tätt efter på en andraplats och Region Örebro län hamnar på en tredje plats.
Hos de bästa kommunerna och landstingen är nio av tio bilar fossiloberoende och miljöbilar. Bland kommunerna är snittsiffran fyra av tio. På kommunsidan har de största framstegen under det senaste året skett i Östhammar, Kumla och Kungälv. Inom landstingen fyller fem av tio fordon dessa krav.
Detta är nionde året i rad som Bisnode tillsammans med Miljöfordon Sverige utser vinnare i kampen mot målet om noll utsläpp.
– Att tävlingen bidrar till att landets kommuner och landsting ställer om till en fossilfri fordonsflotta för att nå riksdagens miljömål avseende fossilbränsleoberoende 2030 är fantastiskt, säger Eric Wallin, Sverigechef på Bisnode.
Vid halvårsskiftet införs ett nytt avgiftssystem, bonus-malus, för nya bilar som ersätter skattebefrielsen för miljöfordon. Vid samma tidpunkt kommer dagens miljöbilsdefinition att ersättas.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer