Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Föreslaget vinsttak alltför generöst”

Välfärdsutredningens förslag väcker, som väntat, debatt. Regeringen ser ut att få svårt att i dagens parlamentariska situation skapa majoritet för föreslaget vinsttak.

| 2016-11-08

Välfärdsutredningens förslag blev, som förhandstippat, vinstbegränsning på sju procent plus statslåneränta. Regeringen väntas dock få det politiskt mycket svårt att följa de förslag som Ilmar Reepalu presenterar i den 860 sidor digra utredningen.

– Mycket av det vi föreslår skulle man ha önskat att det fanns på plats för tjugo år sedan, sa Ilmar Reepalu när han presenterade utredningen vid en pressträff på Rosenbad.

Alliansen och Sverigedemokraterna motsätter sig vinsttak. En kompromiss verkar kunna detronisera det socialdemokratiska samarbetet med Vänsterpartiet.

– Vi vill förhandla med regeringen för att sänka det vinsttak som föreslagits och som vi tycker är lite för generöst, säger Jonas Sjöstedt partiledare för Vänsterpartiet.

Rösterna för och emot utredningens slutsatser är många. TCO är exempelvis starkt kritiskt till vinsttaket och menar att fokus i stället borde ligga på åtgärder för att skapa god kvalitet och goda arbetsvillkor för de anställda.

– Vinsttak och procentsatser i bokföringen gör inte välfärden bättre varken för elever, patienter och brukare eller för de som arbetar i skolan, vården och omsorgen, säger TCO-ordföranden Eva Nordmark.

Anna-Karin Hatt, vd för Almega, oroas för att många av dem som idag driver företag inom välfärdssektorn tvingas avveckla sina livsverk om förslaget blir verklighet.

– Istället för de direkt skadliga förslagen utredningen lagt fram borde politikerna fokusera på hur kvalitetskraven kan bli bättre i all offentligt finansierad verksamhet, både den som utförs i privat regi och den som utförs av kommuner och landsting.

Tankesmedjan Katalys ser förslaget som ett mycket bra första steg mot en vinstfri välfärd:

– Om de pengar som i dag går till vinster kan stanna kvar i verksamheterna kommer det att innebära ett kvalitetslyft, säger Sten Svensson, utredare vid Katalys.

Den genomsnittliga statslåneräntan för år 2015 var 0,58 procent.

Läs mer: KonkurrensPolitikUtbildningVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Föreslaget vinsttak alltför generöst””

  1. Rikard Blom skriver:
    2016-11-17 kl. 10:43

    Det är något som är helt tokigt med den pågående debatten om vinster i välfärden. Det är som att prata med någon som inte fullföljer sina meningar. Är våra politiker verkligen så okunniga som dom låter, eller är dom bara ambitionslösa?

    Själv har jag inga ambitioner på att styra landet. Jag är bara en liten företagare med ett fåtal anställda. I min värld är vinst ett resultat av något annat. Rimligen är vinster i välfärden det också. Vinst är det som blir kvar när alla utgifter, inköp och löner mm, är betalda.

    Om vinsten är ovanligt hög kan det bara bero på ett begränsat antal anledningar. Det kan bero på att organisationen är extremt effektiv, att man får ovanligt mycket betalt för något som borde ha ett lägre pris eller att man tar betalt för något man inte levererar.

    Om vinster beror på effektivitet hos privata företag är det ju något bra! Den offentligt driva motsvarigheten har då något att lära för att inte tala om hur mycket skattemedel vi skulle kunna spara genom att ta lärdom av de privata.

    Om vinsterna beror på något annat, fusk, brister i regelverk eller att företagen inte följer eller omfattas av samma krav som offentligt driven verksamhet, är vinstförbudet direkt skadligt. Anledningen till att vi kan ha den här debatten är att alla kan se symtomet. Ett vinstförbud skulle beröva oss den möjligheten utan att bota sjukdomen.

    Oavsett varför vinsterna uppstår så är vinsten bara ett symptom. Hur man än vänder och vrider är sjukdomen brister i det politiskt skapade regelverket, dess tillsyn och uppföljning.
    Inköpen till välfärden uppgår i dag till drygt 600 miljarder varje år. Om vinstförbud fungerar som kvalitetshöjare varför då inte förbjuda vinster i hela den offentliga sektorn? Vi skulle också kunna passa på att förbjuda andra symtom. Förbjud redovisning av vårdköer eller att polisen offentliggör sin uppklarandegrad av brott. Vi kan då låtsas att vi lever i den bästa av världar och somna om.

    Iden om vi ska lösa denna typ av problem med förbud är både okunnig och ambitionslös. Det är i själva verket en mycket bra definition av populism. Eller varför inte, i dessa dagar, Trumpism.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026