Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Föreslaget vinsttak alltför generöst”

Välfärdsutredningens förslag väcker, som väntat, debatt. Regeringen ser ut att få svårt att i dagens parlamentariska situation skapa majoritet för föreslaget vinsttak.

| 2016-11-08

Välfärdsutredningens förslag blev, som förhandstippat, vinstbegränsning på sju procent plus statslåneränta. Regeringen väntas dock få det politiskt mycket svårt att följa de förslag som Ilmar Reepalu presenterar i den 860 sidor digra utredningen.

– Mycket av det vi föreslår skulle man ha önskat att det fanns på plats för tjugo år sedan, sa Ilmar Reepalu när han presenterade utredningen vid en pressträff på Rosenbad.

Alliansen och Sverigedemokraterna motsätter sig vinsttak. En kompromiss verkar kunna detronisera det socialdemokratiska samarbetet med Vänsterpartiet.

– Vi vill förhandla med regeringen för att sänka det vinsttak som föreslagits och som vi tycker är lite för generöst, säger Jonas Sjöstedt partiledare för Vänsterpartiet.

Rösterna för och emot utredningens slutsatser är många. TCO är exempelvis starkt kritiskt till vinsttaket och menar att fokus i stället borde ligga på åtgärder för att skapa god kvalitet och goda arbetsvillkor för de anställda.

– Vinsttak och procentsatser i bokföringen gör inte välfärden bättre varken för elever, patienter och brukare eller för de som arbetar i skolan, vården och omsorgen, säger TCO-ordföranden Eva Nordmark.

Anna-Karin Hatt, vd för Almega, oroas för att många av dem som idag driver företag inom välfärdssektorn tvingas avveckla sina livsverk om förslaget blir verklighet.

– Istället för de direkt skadliga förslagen utredningen lagt fram borde politikerna fokusera på hur kvalitetskraven kan bli bättre i all offentligt finansierad verksamhet, både den som utförs i privat regi och den som utförs av kommuner och landsting.

Tankesmedjan Katalys ser förslaget som ett mycket bra första steg mot en vinstfri välfärd:

– Om de pengar som i dag går till vinster kan stanna kvar i verksamheterna kommer det att innebära ett kvalitetslyft, säger Sten Svensson, utredare vid Katalys.

Den genomsnittliga statslåneräntan för år 2015 var 0,58 procent.

Läs mer: KonkurrensPolitikUtbildningVård & omsorg

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Föreslaget vinsttak alltför generöst””

  1. Rikard Blom skriver:
    2016-11-17 kl. 10:43

    Det är något som är helt tokigt med den pågående debatten om vinster i välfärden. Det är som att prata med någon som inte fullföljer sina meningar. Är våra politiker verkligen så okunniga som dom låter, eller är dom bara ambitionslösa?

    Själv har jag inga ambitioner på att styra landet. Jag är bara en liten företagare med ett fåtal anställda. I min värld är vinst ett resultat av något annat. Rimligen är vinster i välfärden det också. Vinst är det som blir kvar när alla utgifter, inköp och löner mm, är betalda.

    Om vinsten är ovanligt hög kan det bara bero på ett begränsat antal anledningar. Det kan bero på att organisationen är extremt effektiv, att man får ovanligt mycket betalt för något som borde ha ett lägre pris eller att man tar betalt för något man inte levererar.

    Om vinster beror på effektivitet hos privata företag är det ju något bra! Den offentligt driva motsvarigheten har då något att lära för att inte tala om hur mycket skattemedel vi skulle kunna spara genom att ta lärdom av de privata.

    Om vinsterna beror på något annat, fusk, brister i regelverk eller att företagen inte följer eller omfattas av samma krav som offentligt driven verksamhet, är vinstförbudet direkt skadligt. Anledningen till att vi kan ha den här debatten är att alla kan se symtomet. Ett vinstförbud skulle beröva oss den möjligheten utan att bota sjukdomen.

    Oavsett varför vinsterna uppstår så är vinsten bara ett symptom. Hur man än vänder och vrider är sjukdomen brister i det politiskt skapade regelverket, dess tillsyn och uppföljning.
    Inköpen till välfärden uppgår i dag till drygt 600 miljarder varje år. Om vinstförbud fungerar som kvalitetshöjare varför då inte förbjuda vinster i hela den offentliga sektorn? Vi skulle också kunna passa på att förbjuda andra symtom. Förbjud redovisning av vårdköer eller att polisen offentliggör sin uppklarandegrad av brott. Vi kan då låtsas att vi lever i den bästa av världar och somna om.

    Iden om vi ska lösa denna typ av problem med förbud är både okunnig och ambitionslös. Det är i själva verket en mycket bra definition av populism. Eller varför inte, i dessa dagar, Trumpism.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026