Efter det att Keolis i somras sade upp sitt femåriga servicetrafikavtal efter bara ett knappt år fick Värmlandstrafik brådis. Efter en upphandling som genomfördes med påskyndat förfarande började nya entreprenörer att köra strax före jul, en period som traditionellt är servicetrafikens intensivaste tid på hela året.
– Vi har fått in robusta företag med erfaren personal, säger Anders Wahlén, chef för servicetrafiken hos Värmlandstrafik, som kunde summera en mycket bra start för den nya servicetrafiken den 22 december.
Fyra bolag tog över efter Keolis: Arvika-Eda Taxitransporter, Karlstad Taxitransporter, Rudskoga Taxi och Trendtaxi.
Fast alla var inte nöjda med upphandlingen. Eda Glasbruk Taxis överprövade, en ansökan som förvaltningsrätten avslagit.
Bolaget anser att upphandlingen strider mot LOU genom att diskriminera små taxibolag som inte har tillräckligt många bilar. I det körområde där bolaget budade krävdes exempelvis 19 fordon.
– Även om domen var väntad känns det skönt att få bekräftelse på att vi upphandlat rätt, säger Anders Wahlén.
Enligt förvaltningsrätten är det den upphandlade myndigheten som bestämmer vad som ska upphandlas. Det finns en förhållandevis stor frihet att utforma upphandlingen och ställa de krav som anses nödvändiga.
Till Sveriges Radio P4 Värmland säger Mikael Ensson, som företräder Eda Glasbruk Taxi, att man hela tiden förberett för att gå vidare till kammarrätten:
– Vi hävdar fortfarande att små företagare är åsidosatta i och med de villkor som finns och att uppdelningen av körområdena i Värmland är alldeles för stora.
I Eda kommun är oron stor för att det enda lokala taxibolaget kanske inte kan fortsätta utan samhällsbetalda uppdrag.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer