Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fängelse och miljonskadestånd

RättsfallsanalysMartin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi, refererar en ny dom gällande en upphandling där två tjänstemän bland annat läckt sekretessbelagd information till en leverantör för att leverantören skulle vinna upphandlingen.

| 2021-06-21
Advokaterna Martin Bogg och Christian Härdgård, Advokatfirman Delphi.

Sammanfattning
Tingsrätten i Malmö dömer två tjänstemän som medverkade i en av Region Skånes upphandlingar för grov trolöshet mot huvudman efter att tjänstemännen läckt sekretessbelagd information om en upphandling till en leverantör. Den ena tjänstemannen döms även för grovt tagande av muta. Deras straff blir två år och tre månaders fängelse respektive två års fängelse.

Företrädaren för leverantören döms för grovt givande av muta och medhjälp till grov trolöshet mot huvudman till tre års fängelse.

De dömda är även ålagda att betala skadestånd om 27,6 miljoner kronor.

Fakta i målet
Under 2018 upphandlande Region Skåne och Västra Götalandsregionen gemensamt ett it-system enligt LOU till ett värde av en miljard kronor. Fyra leverantörer lämnade anbud, varav en av leverantörerna, här kallat bolaget, tilldelades kontraktet efter att övriga leverantörer uteslutits. Kontraktet inleddes med en testfas i tre månader, och kontraktet skulle förlängas om tjänsten motsvarade förväntningarna.

Innan, under och efter upphandlingsförfarandet har två anställda av Region Skåne som medverkade i upphandlingsförfarandet löpande läckt sekretessbelagd information om upphandlingen till en företrädare för bolaget. Kommunikationen mellan de två tjänstemännen och företrädaren för bolaget skedde genom omfattande chattkonversationer, men även per e-post.

Som exempel erbjöd företrädaren vid vissa tillfällen tjänstemännen att lämna synpunkter på text/dokument/filer, material som företrädaren skulle skicka in i upphandlingen. Tjänstemännen gav även företrädaren för bolaget råd i övrigt hur anbudet skulle utformas samt stöd och hjälp inför efterföljande anbudspresentationer när anbudet var inlämnat.

Tjänstemännen höll företrädaren löpande informerad om upphandlingens genomförande, inklusive innehållet i konkurrenternas anbud.

Informationen lämnades i syfte att bolaget skulle vinna upphandlingen. Då kontraktet tilldelades bolaget hade båda tjänstemännen erbjudits anställning, konsultarbeten eller delägarskap i bolaget.

Domstolens bedömning
En person ska dömas för trolöshet mot huvudman om personen missbrukar sin förtroendeställning och därigenom skadar huvudmannen. Med missbruk avses att personen gjort något han uppenbarligen inte borde ha gjort med hänsyn till sina skyldigheter gentemot huvudmannen.

Tingsrätten anger att det strider mot principen om likabehandling och kravet på objektivitet om en leverantör får information som andra leverantörer inte har tillgång till. Dessutom är det viktigt att personliga hänsyn och preferenser hos de individer som är inblandande inte påverkar valet av leverantör.

Genom att de två tjänstemännen för Region Skåne har haft omfattande kontakt med bolaget har bolaget hamnat i en förmånligare ställning än övriga leverantörer. Särskilt påverkar omständigheten att bolaget fick information och råd om prissättning vid flera tillfällen. Tingsrätten noterade att det inte gick att utesluta att de andra leverantörerna inte hade uteslutits om hanteringen av upphandlingen hade varit korrekt.

Att lämna känsliga uppgifter till leverantörer vid offentliga upphandlingar är att missbruka sin förtroendeställning. Slutligen krävs även att skada förekommer för huvudmannen. Bolaget fick i olika skeden i upphandlingen information om prissättning, vilket gjorde att konkurrensutsättningen hämmades. Tingsrätten anför att detta innebär skada för huvudmannen, alltså Region Skåne och Västra Götalandsregionen. Båda tjänstemännen skulle därmed dömas för grov trolöshet mot huvudman. Företrädaren för bolaget skulle dömas för medhjälp till grov trolöshet mot huvudman.

Gällande mutbrott anför tingsrätten att den som är arbetstagare eller utövar ett uppdrag, och tar emot, godtar ett löfte eller begär en otillbörlig förmån döms för tagande av muta. Den som lämnar, utlovar eller erbjuder en otillbörlig förmån döms för givande av muta. Förmånen ska vara ”otillbörlig” för att utgöra ett brott.

Tingsrätten anger att varje transaktion som objektivt har förutsättningar att påverka utförandet av uppgifter är att se som otillbörliga. På grund av offentliga upphandlingars starka integritetsskydd anses även förmåner av obetydligt värde otillbörliga. Vid bedömning av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om det är ett angrepp på en särskilt ansvarsfull ställning, vilket ärenden i större offentliga upphandlingar ofta är.

Tingsrätten finner att de erbjudanden om anställning och uppdrag som förekommit utgör sådan förmån som avses i bestämmelserna om givande och tagande av muta. På grund av upphandlingens stora värde och risken för patientsäkerheten ansågs brotten vara grova.

Den ena tjänstemannen skulle därmed även dömas för grovt tagande av muta och företrädaren för bolaget för grovt givande av muta. Den andre tjänstemannen friades från åtalspunkten.

Gällande påföljder dömdes företrädaren för bolaget till tre års fängelse. Den ena tjänstemannen dömdes till två år och tre månaders fängelse, den andre till två års fängelse.

På grund av tjänstemännens agerande uppstod en jävssituation i upphandlingen, vilket innebar att kontraktet fick avbrytas. Upphandlingens värde gick därmed förlorat. De tre gärningsmännen skulle till följd av detta även ersätta Region Skåne och Västra Götalandsregionen (skadestånd) för kostnaderna för genomförandet av upphandlingen, Bolagets fakturor, testfasen och utredningskostnader för extern granskning av upphandlingsförfarandet.  

Skadeståndet för de dömda att betala fastställdes till 27,6 miljoner kronor.

Analys
Av tingsrättens dom kan konstateras att kravet på objektivitet och principen om likabehandling innebär att tjänstemän inte får missbruka sin ställning och erbjuda en viss leverantör information som samtliga leverantörer inte har tillgång till. Vidare får tjänstemän med makt i upphandlingen inte ha personliga angelägenheter som på ett objektivt sätt kan påverka deras beslutsfattande.

Tingsrätten framhåller att det vid offentlig upphandling är av största vikt att information ges till samtliga leverantörer på ett likvärdigt sett. Även om inte all information som lämnades till bolaget omfattades av sekretess innebär det en otillbörlig fördel att företaget inte själv behöver leta efter, sålla och värdera information. Av detta följer att information som endast ges till vissa leverantörer strider mot principen om likabehandling, även om informationen inte är sekretessbelagd eller av avgörande betydelse.

För tjänstemän i upphandlingsförfaranden ställs höga krav på integritet, att inte låta personliga hänsyn påverka bedömningen och att anmäla jäv till arbetsgivaren om en jävssituation uppstår.

Om tjänstemän i en upphandling missbrukar sin ställning, exempelvis genom att ge en viss leverantör underhandsinformation, så utgör detta inte bara en överträdelse av LOU, utan innebär även att tjänstemännen kan dömas för brott. Som vi ser av domen kan detta innebära förhållandevis hårda fängelsestraff och ett omfattande skadeståndsansvar.

Målnummer och domstol
Tingsrätten i Malmös dom den 28 maj 2021 i mål nummer B12749-20.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Fängelse och miljonskadestånd"

  1. Lennart Andersson skriver:
    2021-06-21 kl. 12:04

    Martin och Christian – mycket bra analys av ett mycket viktigt mål!

    Att ge förhandsinformation till EN utvald leverantör, är inte bara missbruk av ställning och brott mot likabehandlingsprincipen, utan också kriminellt. Det var på tiden att allmän domstol fastställde det. Gissningsvis kommer det snart även att fastställas i högre rätt.

    Jag hyllar alla er hederliga upphandlare där ute, och ni är i majoritet, men det fåtal tjänstemän som agerar på detta vis, får inte komma undan, utan ska fängelse. För alla skull.

    Det är alldeles för många tjänstemän på myndigheter och särskilt kommuner, som drivs av egennytta istället för allmännytta och därför på olika sätt riggar upphandlingar till förmån för en leverantör.

    Svara
  2. Johannes A skriver:
    2021-06-29 kl. 09:49

    Riggade upphandlingar är tyvärr alltför vanligt förkommande. Det är bra att detta gissel beivras.

    Svara
  3. Christer Karlsson skriver:
    2021-06-30 kl. 00:02

    Visst är det så. Blir det inga kännbara konsekvenser för korrupta tjänstemän, oftast beställare, blir det öppet mål.

    Svara

Lämna ett svar till Lennart Andersson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud