Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Mod som verktyg i försäljningen

ExpertkommentarVad ska vi göra, vår proaktiva försäljning till offentlig sektor har stagnerat, skriver en leverantör. Magnus Josephson, Inköpsrådets expert, ger rådet att börja ställa modiga frågor - och komma med modiga påståenden.

| 2021-01-06
Magnus Josephson, en av Inköpsrådets experter.

Fråga: Vår proaktiva försäljning till offentlig sektor har fastnat i en ganska standardiserad form. Det gäller både vad vi säger och vilka vi säger det till. Vi lyckas inte påverka de kommande upphandlingarna så som vi borde. Däremot påverkar det intäkterna så att de står stilla eller sjunker. Vad kan vi göra för att komma ur denna situation?

Svar: Den vandrande produktbroschyrens tid är förbi. Som säljare måste du börja ställa modiga frågor och komma med modiga påståenden. Det är inte modigt att som säljare rabbla fakta som kunden kan ta till sig på annat sätt.

Mod handlar om att våga fråga kunden varför de köper som de köper: Vilket resultat vill ni ha av ert köp? Varför köper ni då på ett annat vis när det inte ger önskat resultat?

Att våga ifrågasätta myndighetens beteende, att ställa frågor om mål med olika investeringar och om hur myndigheten kommit fram till målen är modigt.

Men du ska fråga för att du själv vill förstå varför kunden handlar som den gör innan du kan komma med förslag på alternativa sätt att köpa på.

Du kan till exempel fråga om hur längre avtalsperioder skulle påverka resultatet av ett samarbete med en leverantör eller om en leverans av helhetslösning ger större besparingar jämfört med uppdelade köp, eller utmana myndighetens syn på vad som är kostnader.

Vad är till exempel skillnaden mellan pris per styck och driftskostnad per styck? När är det klokt att köpa på det ena eller andra sättet?

Sådana frågor är viktiga att ta upp om ni säljer exempelvis produkter som skapar energikostnader. Ofta har produkter med högre pris, till exempel led-belysning, mycket lägre driftskostnad.

Bemöda dig också om att förstå den politiska dimensionen, i synnerhet om du jobbar med innovationer eller lösningar som leder till större förändringar hos kunden.

Ställ öppna frågor som: Vad är bakgrunden till att ni upphandlar detta som en produkt och inte en funktion? Varför saknas användare i utvärderingsgruppen? Varför väljer ni öppen upphandling i stället för förhandlad? Varför är avtalsperioden bara tre år? Varför har ni flera leverantörer på ramavtalet och inte en (eller tvärtom)? Varför har ni tio leverantörer i samma område, när ni kan ha en? Varför lägger ni så mycket tid på att kartlägga fel och brister i ert system, i stället för att köpa ett system som saknar fel och brister?

Det är också modigt att gå högt upp i hierarkin och exempelvis tala om miljökrav med politiker: Varför följer ni inte upp vilka miljökonsekvenser upphandlingen har fått?

När du och ditt företag bemästrar detta kommer ni att tillhöra de företag som får störst inflytande över innehållet i och målsättningarna med upphandlingarna.

Ni kommer sannolikt också oftare att bli vinnare i dessa affärer, på ett sätt som inte strider mot LOU.

Lycka till med affärerna!

Magnus Josephson

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Magnus Josephson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Magnus Josephson

Magnus Josephson är upphandlingsjurist och affärsrådgivare med fokus på hur både säljare och köpare kan skapa bra avtal och investeringar.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet
  • Robust inköpsförmåga på agendan i Almedalen

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift