Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inköp som förändrar världen

ExpertkommentarLandets kommuner köper varje år in livsmedel för cirka sju miljarder kronor. "Vi kan inte fortsätta förlita oss på att det vi köper är bra nog utan vi måste tänka till hur vi kan spendera våra sju miljarder på ett sätt som hjälper i stället för stjälper vår värld", skriver Linda Bjarle, livsmedelscontroller.

| 2021-08-26
Linda Bjarle är livsmedelscontroller och en av Inköpsrådets experter.

Varje år köper Sveriges kommuner in livsmedel för cirka sju miljarder kronor.  Även om det är en imponerande summa så är det bara en bråkdel av den privata livsmedelskonsumtionen. Livsmedel är en marknad som är väldigt känslig för trender och konsumentkrav.

Ena veckan är det jättehippt att äta handmasserat nötkött från Japan och nästa vecka blir man bränd på bål om man köper något annat än kött från sin lokala bonde. Det måste vara svårt för våra livsmedelsproducenter och leverantörer att hänga med i svängarna.

Jag kommer ihåg när ”Mat-Tina” i början av 2000-talet kom med sin tv-serie ”Tinas kök”. Flingsalt blev trendigt och helt plötsligt fanns det inget flingsalt att få tag på i butikerna. Sveriges samlade köpkraft av livsmedel är stor och tillsammans kan vi göra skillnad.

Som kommun har vi fördelen att kunna samordna och styra våra inköp genom olika policyer och riktlinjer. Även om vi också påverkas av trender så mal det kommunala kvarnhjulet långsammare och vi kan arbeta med långsiktiga strategier oberoende av trender.

Vi kan besluta om hur många procent ekologiskt vi ska köpa eller vilken fisk som ska finnas i fiskpinnen. Där har vi inom det offentliga en stor möjlighet att ta rätt beslut gällande livsmedelsinköpen och på så sätt använda skattemedel till att styra inköpen åt rätt håll.  

Med befogenheter kommer även ett stort ansvar . Den enskilda konsumenten har ett ansvar för den maten de serverar vid middagsbordet och vi som kommun har ett ansvar för den maten vi serverar till våra barn och äldre.

En producent, dagligvarubutik, grossist eller konsument måste alla se sin del i den enorma matkassen. Alla måste ta ansvar och producera, leverera, köpa in och servera ”bra mat”. Vad menar jag då med ”bra mat”? Om jag ska vara lite kommunalt återhållsam så blir svaret på den frågan ”Mat som inte bara är god utan även näringsrik”. Men om jag ska vara lite mer rebellisk så svarar jag ”Mat som förändrar världen!”.

Vi kan inte fortsätta förlita oss på att det vi köper är bra nog utan vi måste tänka till hur vi kan spendera våra sju miljarder på ett sätt som hjälper i stället för stjälper vår värld.

En livsmedelsgrossist får inte luta sig tillbaka och tycka att de inte har något ansvar i att leverera ”bra mat” eftersom de bara levererar det kunden efterfrågar. Bara för att en tvååring vill äta godis varje dag så behöver man inte ge den det eller hur?

Det är grossistens ansvar att se till att de samarbetar med schysta leverantörer som kan leverera livsmedel som producerats på ett bra sätt. Det vill säga utan att varken djur, människa eller natur kommit till skada.

Jag kan förstå att en grossist vill tillhandahålla produkter av varierande kvalitet och varierande pris för det ligger i deras affärsintresse att vara så breda som möjligt. Samtidigt måste de vara en ännu tydligare gränspolis mot varor som inte är ok. Om vi som konsumenter är tvååringen så måste grossisten vara den vuxna.

Det är vårt ansvar som kravställare att efterfråga och kräva livsmedel som har producerats på ett bra sätt. Vi måste driva utvecklingen framåt genom vår köpkraft. Visst kommer det kosta mer men bra mat måste få kosta.

Tänkt om vi alla i livsmedelskedjan kom överens om att vi inte ska producera, sälja eller köpa kött ifrån djur som avlivats på ett inhumant sätt eller torsk som skickats från Norge till Kina för att fileas, då hade vi kunnat använda vår köpkraft till att förändra världen.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna