Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Varför missar vi inköpsanalysen?

Inköp ska vara strategiskt och offentlig sektor ska ligga i framkant. När det gäller den viktiga inköpsanalysen stämmer det inte, skriver Sofia Elmeholt som ser många lågt hängande frukter som väntar på att bli plockade.

Inom privat sektor har arbete med strategiskt inköp och inköpsanalyser varit en självklarhet sedan länge. Strategiskt inköpsarbete innebär ofta ett arbete med inköpsanalyser. Hur kan det ha blivit så att offentlig sektor ligger så långt efter? Civilminister Ardalan Shekarabi pratar ofta om att offentlig sektor ska ligga i framkant – det gör vi inte i detta fall.

Visst ser vi att det dyker upp offentliga organisationer som börjat trampa in på området inköpsanalys eller spendanalys som det också kallas, men hur kan det ta så lång tid för organisationerna att förstå vikten av detta arbete? En tvärsektoriell analys på organisationens totala inköp – ofta den näst största utgiften i en organisation! – ger värdefull information om organisationens inköpsmönster och var i plånboken hålen finns där pengar ramlar ut utan ledningens vetskap.

Varför tittar vi inte djupare på när, varför, från vilka och på vilket sätt inköpen genomförs i våra verksamheter?

Hur många offentliga organisationer kämpar inte med att hålla budget? Varför tittar vi då inte djupare på när, varför, från vilka och på vilket sätt inköpen genomförs i våra verksamheter? Får vi svar på de frågorna tror jag att vi kan dyka djupare ner i plånboken och sy igen de där besvärliga hålen.

Att inköp är strategiskt viktigt har väl inte gått någon förbi? Men vid närmare eftertanke har det nog det. Många organisationer kämpar med sina upphandlingar och de ska göras på löpande band bara för att det ”måste göras”. Det ska göras snabbt och enkelt så att verksamheterna kan ägna sig åt det de ”egentligen vill och ska göra”.

Tänk vad byråkratiskt, jobbigt och tidskrävande det är med en lag som reglerar våra offentliga inköp, eller…? Nej, tänk istället vad vi skulle kunna uträtta om vi var fler som kunde inse fördelarna med offentliga upphandlingar, använda lagen och upphandlingsarbetet som ett strategiskt verktyg för att styra inköpen dit vi vill och samtidigt arbeta för ett hållbart och levande näringsliv.

Full kontroll över inköpen

Tänk om vi kunde hjälpas åt att inse detta samtidigt som vi arbetar med inköpsanalys för att konkretisera våra inköpsstrategier och kartlägga våra organisationers inköpsmönster. Ja, tänk vad långt vi skulle kunna komma då! Jag ser framför mig en organisation med full kontroll över sina inköp, en organisation som förstår hur personliga inköpsmönster påverkar dess beställare och en organisation som har en plan för hur informationen om inköpen ska tas tillvara på bästa sätt för att utveckla ett smartare sätt att hantera inköpsfrågor. Låter det osannolikt? Nej, jag vill nog påstå att det är görbart med kompetenta och drivna personer bakom spakarna.

Det tar ett tag att få en stor skuta att vända åt rätt håll, men vi är väl på G i alla fall!? Låt oss alla putta på så vi hamnar på rätt köl lite fortare än vad vi hittills lyckats med.

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl

Nytt från Upphandling24

  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025