Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Varför missar vi inköpsanalysen?

Inköp ska vara strategiskt och offentlig sektor ska ligga i framkant. När det gäller den viktiga inköpsanalysen stämmer det inte, skriver Sofia Elmeholt som ser många lågt hängande frukter som väntar på att bli plockade.

Inom privat sektor har arbete med strategiskt inköp och inköpsanalyser varit en självklarhet sedan länge. Strategiskt inköpsarbete innebär ofta ett arbete med inköpsanalyser. Hur kan det ha blivit så att offentlig sektor ligger så långt efter? Civilminister Ardalan Shekarabi pratar ofta om att offentlig sektor ska ligga i framkant – det gör vi inte i detta fall.

Visst ser vi att det dyker upp offentliga organisationer som börjat trampa in på området inköpsanalys eller spendanalys som det också kallas, men hur kan det ta så lång tid för organisationerna att förstå vikten av detta arbete? En tvärsektoriell analys på organisationens totala inköp – ofta den näst största utgiften i en organisation! – ger värdefull information om organisationens inköpsmönster och var i plånboken hålen finns där pengar ramlar ut utan ledningens vetskap.

Varför tittar vi inte djupare på när, varför, från vilka och på vilket sätt inköpen genomförs i våra verksamheter?

Hur många offentliga organisationer kämpar inte med att hålla budget? Varför tittar vi då inte djupare på när, varför, från vilka och på vilket sätt inköpen genomförs i våra verksamheter? Får vi svar på de frågorna tror jag att vi kan dyka djupare ner i plånboken och sy igen de där besvärliga hålen.

Att inköp är strategiskt viktigt har väl inte gått någon förbi? Men vid närmare eftertanke har det nog det. Många organisationer kämpar med sina upphandlingar och de ska göras på löpande band bara för att det ”måste göras”. Det ska göras snabbt och enkelt så att verksamheterna kan ägna sig åt det de ”egentligen vill och ska göra”.

Tänk vad byråkratiskt, jobbigt och tidskrävande det är med en lag som reglerar våra offentliga inköp, eller…? Nej, tänk istället vad vi skulle kunna uträtta om vi var fler som kunde inse fördelarna med offentliga upphandlingar, använda lagen och upphandlingsarbetet som ett strategiskt verktyg för att styra inköpen dit vi vill och samtidigt arbeta för ett hållbart och levande näringsliv.

Full kontroll över inköpen

Tänk om vi kunde hjälpas åt att inse detta samtidigt som vi arbetar med inköpsanalys för att konkretisera våra inköpsstrategier och kartlägga våra organisationers inköpsmönster. Ja, tänk vad långt vi skulle kunna komma då! Jag ser framför mig en organisation med full kontroll över sina inköp, en organisation som förstår hur personliga inköpsmönster påverkar dess beställare och en organisation som har en plan för hur informationen om inköpen ska tas tillvara på bästa sätt för att utveckla ett smartare sätt att hantera inköpsfrågor. Låter det osannolikt? Nej, jag vill nog påstå att det är görbart med kompetenta och drivna personer bakom spakarna.

Det tar ett tag att få en stor skuta att vända åt rätt håll, men vi är väl på G i alla fall!? Låt oss alla putta på så vi hamnar på rätt köl lite fortare än vad vi hittills lyckats med.

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar