Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vad en upphandlare inte behöver göra

Genom att sluta använda vissa delar av sin arsenal kan upphandlaren få till bättre upphandlingar, utan att tumma på kvaliteten. Jon Kihlman ger praktiska råd.

Jag har för Svenskt Näringslivs räkning utrett möjligheterna att förenkla offentliga upphandlingar. Utredningen skulle hållas inom lagstiftningens ram. Jag skulle alltså inte föreslå några förändringar av lagstiftningen. Utredningen resulterade i rapporten Vad en upphandlande myndighet inte behöver göra.

Begränsningen av uppdraget var enkel att hantera. De delar av lagstiftningen som oftast vållar problem visade sig vara helt harmlösa. Mest påtagligt är att man helt kan bortse från 14 kapitlet i nya LOU (Kvalificering). En upphandlare behöver i princip aldrig kvalificera sina leverantörer. En upphandlare behöver inte heller använda något annat utvärderingskriterium än priset: Nästan allt kan köpas till lägsta pris. Och utan diskvalificeringar och konstiga utvärderingar att klaga på, finns inte mycket utrymme för överprövningar.

Att inte kvalificera leverantörer och att köpa till lägsta pris innebär att upphandlaren på andra sätt måste säkerställa rätt kvalitet och att den får vad den vill ha. Verktygen för det är närmast urgamla: En bra objektsbeskrivning – med ”rätt” kvalitetsnivå – och ändamålsenliga avtalsvillkor (kommersiella villkor). En bra objektsbeskrivning är mätbar: Den upphandlande myndigheten ska i efterhand kunna kontrollera att den faktiskt har fått vad den köpte. Ibland går det inte att utforma sådana krav. Då funkar varken reglerna om offentlig upphandling eller annan juridik särskilt bra. Men med lite fantasi och god vilja går det nästan alltid.

Inget hindrar att man i de kommersiella villkoren lägger in exempelvis sociala krav och miljökrav. Det har den stora fördelen framför kvalificering enligt 14 kapitlet  LOU att kraven lever genom hela avtalet: Det är trots allt viktigare hur en leverantör sköter sig när den levererar enligt det upphandlade avtalet än hur den skötte sig förra året.

Den stora vinsten med att förenkla offentlig upphandling är inte att antalet överprövningar kan förväntas sjunka. Det är bara en nyttig bieffekt. Den stora vinsten är att fler leverantörer kan lämna anbud. Det gäller inte minst lokala småföretagare. Ekvationen är enkel: Ju lättare det är att lämna anbud, ju mindre tid och ansträngning det tar i anspråk, desto fler småföretagare kommer att lämna anbud. Det ökar konkurrensen. Och konkurrens lär ju vara bra, inte minst för den som köper.

Det finns enorma möjligheter att förenkla offentlig upphandling. Paradoxalt nog leder nog de flesta sådana förenklingar till både bättre konkurrens – och därmed bättre villkor för köparen – och färre juridiska problem. Slutsatsen är att alla upphandlare bör sätta frågan ”Hur kan vi förenkla?” högt upp i agendan inför varje ny upphandling. I det finns bara vinster att göra. Offentlig upphandling behöver inte vara svårt och konstigt. Och lagstiftningen är i sig inget hinder mot att göra goda affärer.

(Rapporten skrevs med utgångspunkt från 2007 års LOU, men den nuvarande lagstiftningen innebär inga praktiska skillnader i det här avseendet.)

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud