Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vad en upphandlare inte behöver göra

Genom att sluta använda vissa delar av sin arsenal kan upphandlaren få till bättre upphandlingar, utan att tumma på kvaliteten. Jon Kihlman ger praktiska råd.

Jag har för Svenskt Näringslivs räkning utrett möjligheterna att förenkla offentliga upphandlingar. Utredningen skulle hållas inom lagstiftningens ram. Jag skulle alltså inte föreslå några förändringar av lagstiftningen. Utredningen resulterade i rapporten Vad en upphandlande myndighet inte behöver göra.

Begränsningen av uppdraget var enkel att hantera. De delar av lagstiftningen som oftast vållar problem visade sig vara helt harmlösa. Mest påtagligt är att man helt kan bortse från 14 kapitlet i nya LOU (Kvalificering). En upphandlare behöver i princip aldrig kvalificera sina leverantörer. En upphandlare behöver inte heller använda något annat utvärderingskriterium än priset: Nästan allt kan köpas till lägsta pris. Och utan diskvalificeringar och konstiga utvärderingar att klaga på, finns inte mycket utrymme för överprövningar.

Att inte kvalificera leverantörer och att köpa till lägsta pris innebär att upphandlaren på andra sätt måste säkerställa rätt kvalitet och att den får vad den vill ha. Verktygen för det är närmast urgamla: En bra objektsbeskrivning – med ”rätt” kvalitetsnivå – och ändamålsenliga avtalsvillkor (kommersiella villkor). En bra objektsbeskrivning är mätbar: Den upphandlande myndigheten ska i efterhand kunna kontrollera att den faktiskt har fått vad den köpte. Ibland går det inte att utforma sådana krav. Då funkar varken reglerna om offentlig upphandling eller annan juridik särskilt bra. Men med lite fantasi och god vilja går det nästan alltid.

Inget hindrar att man i de kommersiella villkoren lägger in exempelvis sociala krav och miljökrav. Det har den stora fördelen framför kvalificering enligt 14 kapitlet  LOU att kraven lever genom hela avtalet: Det är trots allt viktigare hur en leverantör sköter sig när den levererar enligt det upphandlade avtalet än hur den skötte sig förra året.

Den stora vinsten med att förenkla offentlig upphandling är inte att antalet överprövningar kan förväntas sjunka. Det är bara en nyttig bieffekt. Den stora vinsten är att fler leverantörer kan lämna anbud. Det gäller inte minst lokala småföretagare. Ekvationen är enkel: Ju lättare det är att lämna anbud, ju mindre tid och ansträngning det tar i anspråk, desto fler småföretagare kommer att lämna anbud. Det ökar konkurrensen. Och konkurrens lär ju vara bra, inte minst för den som köper.

Det finns enorma möjligheter att förenkla offentlig upphandling. Paradoxalt nog leder nog de flesta sådana förenklingar till både bättre konkurrens – och därmed bättre villkor för köparen – och färre juridiska problem. Slutsatsen är att alla upphandlare bör sätta frågan ”Hur kan vi förenkla?” högt upp i agendan inför varje ny upphandling. I det finns bara vinster att göra. Offentlig upphandling behöver inte vara svårt och konstigt. Och lagstiftningen är i sig inget hinder mot att göra goda affärer.

(Rapporten skrevs med utgångspunkt från 2007 års LOU, men den nuvarande lagstiftningen innebär inga praktiska skillnader i det här avseendet.)

Lediga jobb

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…

Senaste inläggen

  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026