Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sluta upphandla med optioner

Många upphandlingar innehåller optioner. Tyvärr ger det två typer av problem: utvärderingen blir lidande och det inbjuder till osund strategisk budgivning, skriver Rikard Blom.

Rikard Blom

I många upphandlingar lägger man till optioner, en icke-bindande möjlighet att köpa något extra med ett eget pris utöver det som upphandlas. Man får anta att syftet med optioner är att säkra ett eventuellt framtida behov i samband med en upphandling som ändå ska genomföras.

Antagligen förställer man sig också att man får ett bättre pris på optionerna då de upphandlas samtidigt som något av högre värde.

Men stämmer det verkligen? Jag menar att det i stället är mycket som talar för att optioner aldrig ska användas. Det finns två problem med optionen. Utvärderingen blir lidande och metoden inbjuder till osund strategisk budgivning.

Utvärdera optioner

Om priset på optionen ingår i utvärderingen kan man säga att den är en del av upphandlingen. Leverantören kan också bindas vid sitt pris i avtal utan att avropet blir en otillåten direktupphandling. För leverantören representerar optionen ett eventuellt avrop. Lika så för myndigheten.

Priset på optionen ingår i utvärderingen av anbudets totalkostnad. Det innebär att myndigheten riskerar att hamna i ett läge där priset på en vara eller tjänst, som det är oklar om det finns behov av, tillåts fälla avgörandet för vilket anbud som anses som det bästa anbudet.

Om vi inte på förhand vet om optionen kommer att avropas kan vi inte heller på förhand beräkna vilket anbud som har det bästa priset. Alla anbud är ”smittade” med en extra kostnad som är olika för varje anbud. Denna kostnad kan vara helt avgörande för utgången av upphandlingen.

Låt oss ta ett exempel. I en upphandling har vi ett pris och en option. Vi får två anbud enligt nedanstående:

Anbud AAnbud B
Upphandling10090
Option5070
Summa150160
Anbud A är 10 kronor billigare än anbud B om man tar med priset på optionen. Om optionen inte avropas är anbud B i stället 10 kronor billigare än anbud A.

Det blir vårt framtida, i dagsläget okända, köpbeteende som avgör vilket anbud som är bäst. Det är tämligen självklart! Om vi inte vet vad vi kommer att köpa i framtiden kan vi inte avgöra vilket anbud som är bäst i dag.

Osund strategisk budgivning

Optioner inbjuder också till osund strategisk budgivning. Eftersom optionspriset ingår i utvärderingen spelar det ingen roll om kostnaden ligger på optionen eller om delar av kostnaden flyttas från optionen till det som är fastställt att myndigheten kommer att köpa.

Metoden medför att det uppstår ett starkt ekonomiskt incitament för en budgivare att flytta kostnader från det som eventuellt ska avropas till det som är bestämt att man ska köpa. Det man köper blir då dyrare och det man kanske ska köpa blir billigare. Genom att flytta kostnader på detta sätt erhåller leverantören en större del av avtalets möjliga intäkter på kortast möjliga tid.

Om optionen sedan inte utnyttjas har leverantören dessutom fått betalt för något som aldrig levererats.

Men även om optionen avropas är det en dålig affärsmodell för köparen. När delar av kostnaden för optionen flyttas tidigareläggs utgiften. Då ökar köparens finansiella kostnader i motsvarande grad.

Om ambitionen med en upphandling är att säkerställa att man får den bästa affären är det mycket som talar för att optioner inte ska användas alls. Det finns undantag men i allt väsentligt förstör optioner vår möjlighet att validera vår egen inköpsprocess. Det är bara när det specificerade behovet överensstämmer med det verkliga som det går att säkerställa att vi gjort den bästa affären.

För att säkerställa den bästa affären måste man därför återgå till upphandlingens grundläggande princip och ställa rätt fråga:
Vi ska köpa det här! Hur mycket kostar det?

[Rikard_Blom]

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling

Kommentarer från läsarna

Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl