Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sekretess och överprövning

När bör allmänna handlingar sekretessbeläggas och när kan sekretessen ställa till problem? Jon Kihlman reder ut begreppen.  

Det verkar ha blivit allt vanligare att anbudsgivare i offentliga upphandlingar begär att uppgifter i deras anbud skall sekretessbeläggas. Det verkar också – måhända som en konsekvens därav – ha blivit vanligare att upphandlande myndigheter belägger uppgifterna med sekretess.

Utgångspunkten för alla resonemang om sekretess är att all sekretess är undantag från den grundlagsfästa huvudregeln att allmänna handlingar är offentliga. I korthet innebär den bland annat att en handling som har kommit in till en myndighet – såsom ett anbud i en offentlig upphandling – är tillgänglig för envar. Undantag får dock göras genom lagstiftning.

Självklar sekretess för anbud

I offentlig upphandling är det närmast en självklarhet att sekretess skall råda för anbud åtminstone tills tiden för att lämna in dem har löpt ut. Om så inte vore fallet, skulle alla anbudsgivare vara praktiskt tvingade att lämna in sina anbud så sent att ingen konkurrent skulle kunna hinna ta del av dem och anpassa sitt eget anbud efter dem. Så långt ingen egentlig konflikt med grundlagen.

Lagstiftningen ger också utrymme för att sekretessbelägga handlingar som innehåller affärshemligheter. Inte heller det är i sig särskilt kontroversiellt. I åtskilliga fall finns det legitima intressen som väger tyngre än principen att allmänna handlingar är offentliga. Det vållar heller inga upphandlingsrättsliga problem när det är fråga om uppgifter som varken blir föremål för kvalificering av anbudsgivare eller utvärdering av anbud, utan som avser mer allmän information om anbudsgivaren.

Problem vid utvärdering

Sekretessen blir däremot ett problem när det är fråga om uppgifter som skall ligga till grund för kvalificering eller utvärdering. En sådan sekretess kolliderar nämligen med de krav på effektiva rättsmedel som det så kallade rättsmedelsdirektivet syftar till och som följer av i första hand 16 kap. LOU och LUF. Det beror på att tillgången till rättsmedel i praktiken förutsätter tillgång till information: Man måste helt enkelt veta vad man skall klaga på. När underlaget för kvalificering eller utvärdering är hemligt, har den part som i och för sig har formell tillgång till rättsmedlen ingen praktisk – eller åtminstone bara en mycket begränsad – möjlighet att utöva sin rätt. Och då kan det i praktiken kvitta om man alls har tillgång till rättsmedlen.

Det finns ett enkelt sätt att hantera intressekonflikten: Information bör aldrig kunna sekretessbeläggas, om den behövs för att bedöma om en kvalificering eller utvärdering har gjorts korrekt. Det finns vad jag kan bedöma inget annat rimligt sätt att tillförsäkra en part faktisk tillgång till de rättsmedel som har ansetts vara värda ett eget direktiv.

Krav på upphandlingen

Det får konsekvenser. En leverantör som i ett enskilt fall bedömer att uppgifter som den vill hålla hemliga kommer att användas vid en kvalificering eller en utvärdering, måste ta ställning till om den alls vill lämna anbud. Det ställer i sin tur krav på upphandlande myndigheter att utforma upphandlingar så att leverantörens konflikt kan undvikas. Det borde inte vara särskilt svårt.

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget