Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samarbete krävs för att göra skillnad

Riskmedvetenhet och uppföljning är de avgörande faktorerna för att göra skillnad med sociala krav. För att uppnå det krävs samarbete mellan upphandlande myndigheter. Det skriver Linda Scott Jakobsson från Swedwatch.

Många av de varor som upphandlas tillverkas i fattiga länder där riskerna för dåliga arbetsvillkor, kränkningar av mänskliga rättigheter och negativ miljöpåverkan i och runt om fabriker och plantager är påtagliga. Några exempel från Swedwatchs rapporter: Migrantarbetare från Myanmar och Kambodja arbetar under slavliknande förhållanden i kycklingindustrin i Thailand. Säsongsarbetare på brasilianska kaffeodlingar hamnar i skuldfällor när avgifter för resa, mat och boende dras från en redan låg lön.

Enligt Unicef arbetar 150 miljoner barn i världen idag, bland annat på kaffe- och bomullsodlingar. Produktionsleden är komplexa och leverantörerna av varorna saknar ofta kunskap om sina leverantörsled och vet inte alltid vem som har producerat varan eller var den har tillverkats.

Uppförandekoder riskerar att bli papperstigrar när uppföljningen uteblir.

Går det att bidra till positiv förändring genom att ta sociala hänsyn i upphandlingar? I Swedwatchs kommande rapport Agents for Change lyfts landstingens och regionernas samarbete och SKL Kommentus inspektionstjänster som två bra exempel på hur arbetet med sociala krav kan samordnas och struktureras. Rapporten visar bland annat att landstingens och regionernas uppförandekod, matchat med en långsiktig uppföljning, skapat förändring på fabriksgolv i Pakistan, vid tillverkningen av kirurgiska instrument. Kommuner och andra myndigheter är duktiga på att ställa krav på ekologiskt och etiskt märkt kaffe, något som kan göra stor skillnad för arbetstagare på kaffeplantager i Sydamerika.

Medvetenhet om risk är avgörande

Hur åstadkommer man då förändring? Riskmedvetenhet och uppföljning är de avgörande faktorerna. I fallet med thailändskt kycklingkött saknade både upphandlande myndigheter och leverantörer kunskap om migrantarbetarnas situation, fokus låg på djurskydd och antibiotika. Att kartlägga vilka risker som finns i produktionsleden är ett viktigt första steg för att veta om sociala krav överhuvudtaget är relevant och kan också avgöra hur kraven kan ställas och följas upp.

Uppföljning är också något som generellt sett är eftersatt. Sociala krav ställs ofta genom uppförandekoder som riskerar att förbli papperstigrar när uppföljningen uteblir. En strukturerad och långsiktig uppföljning av leverantörens rutiner för att värna mänskliga rättigheter och grundläggande arbetsvillkor i leverantörskedjorna behövs för att skapa verklig förändring. Användningen av  tredjepartscertifierade produkter är ett sätt att förenkla uppföljningen när de finns tillgängliga.

Det saknas många gånger verkligt politiskt stöd för frågan. Det är en sak att säga att vi ska värna mänskliga rättigheter i upphandlingar, en annan att verkligen göra effektiv kravställan och uppföljning möjlig. Det kräver både resurser och samarbete mellan upphandlande myndigheter, inom och över landsgränserna.

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna