Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samarbete krävs för att göra skillnad

Riskmedvetenhet och uppföljning är de avgörande faktorerna för att göra skillnad med sociala krav. För att uppnå det krävs samarbete mellan upphandlande myndigheter. Det skriver Linda Scott Jakobsson från Swedwatch.

Många av de varor som upphandlas tillverkas i fattiga länder där riskerna för dåliga arbetsvillkor, kränkningar av mänskliga rättigheter och negativ miljöpåverkan i och runt om fabriker och plantager är påtagliga. Några exempel från Swedwatchs rapporter: Migrantarbetare från Myanmar och Kambodja arbetar under slavliknande förhållanden i kycklingindustrin i Thailand. Säsongsarbetare på brasilianska kaffeodlingar hamnar i skuldfällor när avgifter för resa, mat och boende dras från en redan låg lön.

Enligt Unicef arbetar 150 miljoner barn i världen idag, bland annat på kaffe- och bomullsodlingar. Produktionsleden är komplexa och leverantörerna av varorna saknar ofta kunskap om sina leverantörsled och vet inte alltid vem som har producerat varan eller var den har tillverkats.

Uppförandekoder riskerar att bli papperstigrar när uppföljningen uteblir.

Går det att bidra till positiv förändring genom att ta sociala hänsyn i upphandlingar? I Swedwatchs kommande rapport Agents for Change lyfts landstingens och regionernas samarbete och SKL Kommentus inspektionstjänster som två bra exempel på hur arbetet med sociala krav kan samordnas och struktureras. Rapporten visar bland annat att landstingens och regionernas uppförandekod, matchat med en långsiktig uppföljning, skapat förändring på fabriksgolv i Pakistan, vid tillverkningen av kirurgiska instrument. Kommuner och andra myndigheter är duktiga på att ställa krav på ekologiskt och etiskt märkt kaffe, något som kan göra stor skillnad för arbetstagare på kaffeplantager i Sydamerika.

Medvetenhet om risk är avgörande

Hur åstadkommer man då förändring? Riskmedvetenhet och uppföljning är de avgörande faktorerna. I fallet med thailändskt kycklingkött saknade både upphandlande myndigheter och leverantörer kunskap om migrantarbetarnas situation, fokus låg på djurskydd och antibiotika. Att kartlägga vilka risker som finns i produktionsleden är ett viktigt första steg för att veta om sociala krav överhuvudtaget är relevant och kan också avgöra hur kraven kan ställas och följas upp.

Uppföljning är också något som generellt sett är eftersatt. Sociala krav ställs ofta genom uppförandekoder som riskerar att förbli papperstigrar när uppföljningen uteblir. En strukturerad och långsiktig uppföljning av leverantörens rutiner för att värna mänskliga rättigheter och grundläggande arbetsvillkor i leverantörskedjorna behövs för att skapa verklig förändring. Användningen av  tredjepartscertifierade produkter är ett sätt att förenkla uppföljningen när de finns tillgängliga.

Det saknas många gånger verkligt politiskt stöd för frågan. Det är en sak att säga att vi ska värna mänskliga rättigheter i upphandlingar, en annan att verkligen göra effektiv kravställan och uppföljning möjlig. Det kräver både resurser och samarbete mellan upphandlande myndigheter, inom och över landsgränserna.

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud