Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samarbete krävs för att göra skillnad

Riskmedvetenhet och uppföljning är de avgörande faktorerna för att göra skillnad med sociala krav. För att uppnå det krävs samarbete mellan upphandlande myndigheter. Det skriver Linda Scott Jakobsson från Swedwatch.

Många av de varor som upphandlas tillverkas i fattiga länder där riskerna för dåliga arbetsvillkor, kränkningar av mänskliga rättigheter och negativ miljöpåverkan i och runt om fabriker och plantager är påtagliga. Några exempel från Swedwatchs rapporter: Migrantarbetare från Myanmar och Kambodja arbetar under slavliknande förhållanden i kycklingindustrin i Thailand. Säsongsarbetare på brasilianska kaffeodlingar hamnar i skuldfällor när avgifter för resa, mat och boende dras från en redan låg lön.

Enligt Unicef arbetar 150 miljoner barn i världen idag, bland annat på kaffe- och bomullsodlingar. Produktionsleden är komplexa och leverantörerna av varorna saknar ofta kunskap om sina leverantörsled och vet inte alltid vem som har producerat varan eller var den har tillverkats.

Uppförandekoder riskerar att bli papperstigrar när uppföljningen uteblir.

Går det att bidra till positiv förändring genom att ta sociala hänsyn i upphandlingar? I Swedwatchs kommande rapport Agents for Change lyfts landstingens och regionernas samarbete och SKL Kommentus inspektionstjänster som två bra exempel på hur arbetet med sociala krav kan samordnas och struktureras. Rapporten visar bland annat att landstingens och regionernas uppförandekod, matchat med en långsiktig uppföljning, skapat förändring på fabriksgolv i Pakistan, vid tillverkningen av kirurgiska instrument. Kommuner och andra myndigheter är duktiga på att ställa krav på ekologiskt och etiskt märkt kaffe, något som kan göra stor skillnad för arbetstagare på kaffeplantager i Sydamerika.

Medvetenhet om risk är avgörande

Hur åstadkommer man då förändring? Riskmedvetenhet och uppföljning är de avgörande faktorerna. I fallet med thailändskt kycklingkött saknade både upphandlande myndigheter och leverantörer kunskap om migrantarbetarnas situation, fokus låg på djurskydd och antibiotika. Att kartlägga vilka risker som finns i produktionsleden är ett viktigt första steg för att veta om sociala krav överhuvudtaget är relevant och kan också avgöra hur kraven kan ställas och följas upp.

Uppföljning är också något som generellt sett är eftersatt. Sociala krav ställs ofta genom uppförandekoder som riskerar att förbli papperstigrar när uppföljningen uteblir. En strukturerad och långsiktig uppföljning av leverantörens rutiner för att värna mänskliga rättigheter och grundläggande arbetsvillkor i leverantörskedjorna behövs för att skapa verklig förändring. Användningen av  tredjepartscertifierade produkter är ett sätt att förenkla uppföljningen när de finns tillgängliga.

Det saknas många gånger verkligt politiskt stöd för frågan. Det är en sak att säga att vi ska värna mänskliga rättigheter i upphandlingar, en annan att verkligen göra effektiv kravställan och uppföljning möjlig. Det kräver både resurser och samarbete mellan upphandlande myndigheter, inom och över landsgränserna.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott

Nytt från Upphandling24

  • AI minskar jobbstressen
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Tioårsjubileum för marknadens pris
  • Få upphandlar innovativt
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Växjöparkering prövas igen
  • Eslöv blickar framåt

Kommentarer från läsarna

- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…

Senaste inläggen

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse