Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Samarbeta för att vinna upphandling

Att sakna kapacitet för ett stort kontrakt utesluter inte möjligheten att lämna anbud. Det gäller bara att hitta samarbetspartners eller underleverantörer. Här går Sten Lövrup igenom vad du behöver tänka på.

Sten Lövrup

Det är inte alla gånger man har vare sig kapacitet eller möjlighet att på egen hand ta sig an ett stort offentligt kontrakt. Bara för att man inte på egen hand till fullo klarar av att leverera allt det som den upphandlande myndigheten kräver är det dock inte nödvändigtvis så att man per automatik är utesluten från att lämna anbud.

Många olika samarbetsformer

Det finns nämligen i lagen om offentlig upphandling långtgående möjligheter för leverantörer att samverka inom ramen för en mängd olika samarbetsformer för att kunna leverera det som den upphandlande myndigheten efterfrågar. Man kan ta in andra bolag som underleverantörer, man kan åberopa kapacitet inom en koncern ifrån såväl moder-, dotter- och systerbolag och man kan till och med starta ett helt nytt bolag för att ta sig an det specifika kontraktet.

[Anbud_konferens]

Lagen om offentlig upphandling är väldigt klar när det kommer till den upphandlande myndighetens möjlighet att ställa krav på den anbudslämnande skall vara fysisk eller juridisk person. Några sådana krav får inte uppställas, de är dessutom uttryckligen förbjudna, utan man har möjlighet att lämna anbud som ett konsortium där man meddelar att man ämnar bilda ett bolag för det fall att man skulle vinna upphandlingen.

Den här typen av upplägg borde dock endast bli aktuellt i väldigt stora upphandlingar som omfattar stora värden. Någonting som däremot är relativt vanligt är att man som anbudslämnande företag tar in underleverantörer för delar av uppdraget, antingen som resursförstärkning eller för specifika delar där man själv saknar kompetens eller personal.

Samma krav gäller för alla

För de underleverantörer som man tar in gäller samma lagstadgade krav som gäller för det anbudslämnande bolaget, det vill säga oegentligheter såsom de listas i 10 kapitlet i LOU får inte förekomma i något av företagen.  Inget bolag behöver dock ensamt möta samtliga de övriga krav som den upphandlande myndigheten ställt upp.

Man kan även använda sig av en underleverantör för att så att säga ”toppa sitt lag”. Kanske är det så att det finns stora mervärden i upphandlingen som bygger på att man erbjuda vissa specifika kompetenser eller produkter. Om det dessutom är så att kostnaden för att erbjuda dessa mervärden är lägre än mervärdet som erbjuds så finns det här alla möjligheter att skapa ett mer konkurrenskraftigt anbud.

Det kan alltså vara så att man på egen hand utan problem uppfyller samtliga krav i upphandlingen men däremot inte kommer att kunna leverera de mervärden som premieras och efterfrågas. I en sådan situation finns det all anledning att fundera på om det inte kan vara aktuellt att plocka in en underleverantör.

Var noga med avtalen

När man tar in en underleverantör är det dock viktigt att tänka på att upprätta ett gediget avtal bolagen emellan, samt att ha en reservplan för det fall att man blir av med underleverantören. Tappar man underleverantören riskerar man nämligen att förlora hela kontraktet om man inte kan ersätta underleverantören eller den kompetens denna stått för.

Som du ser finns det stora möjligheter att utnyttja LOU:s flexibilitet vad gäller anbudsform, leveransform och samarbetsformer både för att nå upp till krav och för att förbättra sitt anbud!

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Leder FMV i ny tid
  • Nytt stöd för hållbar upphandling
  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna