Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så drar du nytta av offentlighetsprincipen

Att vara väl förberedd är nyckeln till goda affärer, skriver Sten Lövrup och berättar hur offentlighetsprincipen kan ge dig mängder av matnyttig information som ger dig ett bra utgångsläge inför upphandlingar.

Sten Lövrup

Offentlighetsprincipen är en kär princip för journalister som ger dem rätt att plocka ut alla möjliga godbitar om politiker och tjänstemäns förehavanden. Kostnadsräkningar, utgiftsredovisningar och krognotor kan givetvis vara kul att läsa om i kvällstidningarna men kanske inte har så mycket praktisk användning tänker du.

Rätt, men samtidigt så fel. Det är ju givetvis inte bara dessa saker som omfattas av offentlighetsprincipen, utan som företagare omfattas mångt mycket mer spännande saker, till exempel: Vem har vilka avtal idag med kommunen/myndigheten? Hur mycket omsätter avtalen och när går de ut? Hur såg förfrågningsunderlaget ut senast upphandling skedde? Med mera.

Fråga anonymt

Nyckeln till goda affärer är, precis som alltid, god förberedelse. När det gäller affärer med det offentliga finns här en alldeles särskilt stor möjlighet till förberedelse eftersom att så mycket uppgifter är fria att inhämta, utan att ens behöva tala om vem man är. Tycker man att det känns konstigt eller olämpligt att höra av sig så har man alla möjligheter i världen att göra det anonymt. Att skapa en tillfällig e-postadress och skicka sin begäran därifrån går på ett kick i dagens samhälle och myndigheten får inte neka en begäran bara för att den är anonym. De är till och med förhindrade enligt lag från att fråga vem man är och av vilken anledning begäran görs (Tryckfrihetsförordningen 2 kapitlet, 14§, 3 stycket). Var dock beredd på att du ibland kan vara tvungen att betala för handlingarna.

De flesta handlingar är offentliga

De flesta dokument som såväl framställs som inkommer vid en upphandlingsprocess är så kallade ”offentliga handlingar”. Vad som är en offentlig eller allmän handling definieras i tryckfrihetsförordningens andra kapitel § 3: ”Med handling förstås framställning i skrift eller bild samt upptagning som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel. Handling är allmän, om den förvaras hos myndighet och enligt 6 eller 7 § är att anse som inkommen till eller upprättad hos myndighet.”. En allmän handling är enligt huvudregeln i tryckfrihetsförordningen offentlig. Rätten att ta del av en allmän handling kan dock begränsas genom sekretess i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen.

Vad blir sekretessbelagt?

Exakt vad som sekretessbeläggs och på vilka grunder är lite olika beroende på vilken myndighet det är som handhar upphandlingen (även om det inte borde vara så…men vi är ju trots allt inte mer än människor). Generellt sätt kan man dock säga att det som vanligtvis blir sekretessbelagt är detaljerade prisuppgifter och andra uppgifter som kan utnyttjas av en konkurrent på ett sådant sätt att anbudslämnande leverantör riskerar att lida skada. Man kan även om anser att beslutet är felaktigt, överklaga ett beslut om sekretess.

Väldigt mycket information är dock fortfarande offentlig handling och det finns därför goda möjligheter för leverantörerna att arbeta proaktivt istället för att bara sitta och vänta på att upphandlingarna ska dyka upp på nätet eller att prenumerationsmejlen ska komma in. Det går också att kontakta de upphandlande myndigheter eller enheter man är intresserad av att göra affärer med, ta reda på när ramavtal eller andra kontrakt löper ut. Titta på tidigare underlag, lägg upp en plan för när de olika upphandlingarna sannolikt behöver göras. Du kan också i förväg upprätta den standarddokumentation som tidigare begärts in, med mera.

Som du ser finns det stora möjligheter att utnyttja offentlighetsprincipen till din fördel!

Lediga jobb

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling