Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Resursbrist bromsar miljökrav

Trots att miljökrav kan leda till såväl minskad miljöbelastning och kostnadsbesparingar ställs inte alltid denna typ av krav. Enligt Malin Möller beror det på flera faktorer: rädsla för överprövning, brist på kompetens och, framför allt, resursbrist.

Rätt ställda miljökrav vid upphandling kan leda till såväl minskad miljöbelastning och kostandsbesparingar. Varför ser vi då sällan dessa krav ställas? Enligt min erfarenhet beror det på rädsla för överprövning samt brist på kompetens och resurser. Resursbristen är det största problemet.

Resursfrågan har fått vissa verksamheter att hamna i moment 22. Miljökrav ställs inte i upphandlingen eftersom resurser för att följa upp kraven saknas. Å andra sidan finns inte intresse för att skapa resurser till uppföljning eftersom det inte ställs några miljökrav.

Vad finns för drivkrafter för miljökrav i upphandling?

Den främsta drivkraften borde kanske vara kostnadsbesparingar. Det finns fortfarande en missuppfattning om att miljökrav kostar pengar. Så kan vara fallet när man har ett kortsiktigt perspektiv samtidigt som hänsyn inte tas till framtida kostnader eller samhällsekonomiska vinster.

Inom det offentliga är drivkraften inte sällan medborgarna som vill att verksamheten ställer miljökrav. Vid en undersökning som gjordes hösten 2014 i Sollentuna kommun, där jag arbetar, tyckte 75 procent av invånarna att det är viktigt att kommunen ställer miljökrav vid upphandling.

För ett företag blir istället drivkraften att kunderna ställer krav. Försäljningsutvecklingen för ekologiska bananer är ett bra exempel. Svanen lät år 2015 Demoskop göra en undersökning om svenskarnas syn på miljöarbete hos matbutiker. Undersökningen visade att sju av tio konsumenter anser att det är viktigt att butiken erbjuder ett brett miljömärkt och ekologiskt sortiment och har en tydlig skyltning.

Ytterligare en drivkraft är att många verksamheter, både offentliga och privata, har certifierade ledningssystem där man slagit fast att inköpta varor och tjänster innebär en betydande miljöpåverkan. Därigenom ställs krav på aktivt arbete för att minska miljöpåverkan från inköpta varor och tjänster.

Sist vill jag också peka på lagstiftningen som en drivkraft. Att inte följa lagstiftningen kan vara kostsamt i form av böter och förlorat förtroende. En organisation kan inte komma undan med att skylla på okunskap.

Därför är det viktigt för en leverantör att säkerställa att minst den miljölagstiftning som gäller produkt eller tjänst som ska upphandlas uppfylls. Uppdagas brister dras idag ofta även kunderna in i eventuell skandal.

Vilka hinder finns?

Utöver de hinder som jag berörde inledningsvis vill jag peka på ytterligare några ”gupp” på vägen.

Inom EU finns det flera grundläggande principer för upphandling som upphandlaren måste ta hänsyn till när krav för upphandlingen formuleras. Dessa kan bli till hinder för att ställa miljökrav. Det gäller bland annat principen om fri rörlighet för varor, principerna om likabehandling och icke-diskriminering, principen om ömsesidigt erkännande samt principen om proportionalitet.

Principerna om likabehandling och icke-diskriminering innebär till exempel att man inte får diskriminera leverantörer på grund av nationalitet. Upphandlaren kan alltså inte kräva att varan ska vara lokalt producerad, vilket kan vara ett hinder för närproducerad mat.

Proportionalitetsprincipen innebär att kraven i kravspecifikationen måste ha ett samband med, och stå i rimlig proportion till, det som upphandlas. Det måste också finnas ett tydligt syfte med att ställa miljökraven.

Miljökrav bör vara förankrade i den upphandlande organisationens policys och andra styrande dokument. Det ska också vara möjligt att kontrollera om ett ställt krav är uppnått eller inte.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet
Ok med förhandlat oannonserat förfarandeOk med förhandlat oannonserat förfarande

Nytt från Upphandling24

  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd
  • Växer med kommunsamverkan
  • Politisk träta om extramiljoner
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget
  • Sunda företag vill ha högre hållbarhetskrav

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025