Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Resursbrist bromsar miljökrav

Trots att miljökrav kan leda till såväl minskad miljöbelastning och kostnadsbesparingar ställs inte alltid denna typ av krav. Enligt Malin Möller beror det på flera faktorer: rädsla för överprövning, brist på kompetens och, framför allt, resursbrist.

Rätt ställda miljökrav vid upphandling kan leda till såväl minskad miljöbelastning och kostandsbesparingar. Varför ser vi då sällan dessa krav ställas? Enligt min erfarenhet beror det på rädsla för överprövning samt brist på kompetens och resurser. Resursbristen är det största problemet.

Resursfrågan har fått vissa verksamheter att hamna i moment 22. Miljökrav ställs inte i upphandlingen eftersom resurser för att följa upp kraven saknas. Å andra sidan finns inte intresse för att skapa resurser till uppföljning eftersom det inte ställs några miljökrav.

Vad finns för drivkrafter för miljökrav i upphandling?

Den främsta drivkraften borde kanske vara kostnadsbesparingar. Det finns fortfarande en missuppfattning om att miljökrav kostar pengar. Så kan vara fallet när man har ett kortsiktigt perspektiv samtidigt som hänsyn inte tas till framtida kostnader eller samhällsekonomiska vinster.

Inom det offentliga är drivkraften inte sällan medborgarna som vill att verksamheten ställer miljökrav. Vid en undersökning som gjordes hösten 2014 i Sollentuna kommun, där jag arbetar, tyckte 75 procent av invånarna att det är viktigt att kommunen ställer miljökrav vid upphandling.

För ett företag blir istället drivkraften att kunderna ställer krav. Försäljningsutvecklingen för ekologiska bananer är ett bra exempel. Svanen lät år 2015 Demoskop göra en undersökning om svenskarnas syn på miljöarbete hos matbutiker. Undersökningen visade att sju av tio konsumenter anser att det är viktigt att butiken erbjuder ett brett miljömärkt och ekologiskt sortiment och har en tydlig skyltning.

Ytterligare en drivkraft är att många verksamheter, både offentliga och privata, har certifierade ledningssystem där man slagit fast att inköpta varor och tjänster innebär en betydande miljöpåverkan. Därigenom ställs krav på aktivt arbete för att minska miljöpåverkan från inköpta varor och tjänster.

Sist vill jag också peka på lagstiftningen som en drivkraft. Att inte följa lagstiftningen kan vara kostsamt i form av böter och förlorat förtroende. En organisation kan inte komma undan med att skylla på okunskap.

Därför är det viktigt för en leverantör att säkerställa att minst den miljölagstiftning som gäller produkt eller tjänst som ska upphandlas uppfylls. Uppdagas brister dras idag ofta även kunderna in i eventuell skandal.

Vilka hinder finns?

Utöver de hinder som jag berörde inledningsvis vill jag peka på ytterligare några ”gupp” på vägen.

Inom EU finns det flera grundläggande principer för upphandling som upphandlaren måste ta hänsyn till när krav för upphandlingen formuleras. Dessa kan bli till hinder för att ställa miljökrav. Det gäller bland annat principen om fri rörlighet för varor, principerna om likabehandling och icke-diskriminering, principen om ömsesidigt erkännande samt principen om proportionalitet.

Principerna om likabehandling och icke-diskriminering innebär till exempel att man inte får diskriminera leverantörer på grund av nationalitet. Upphandlaren kan alltså inte kräva att varan ska vara lokalt producerad, vilket kan vara ett hinder för närproducerad mat.

Proportionalitetsprincipen innebär att kraven i kravspecifikationen måste ha ett samband med, och stå i rimlig proportion till, det som upphandlas. Det måste också finnas ett tydligt syfte med att ställa miljökraven.

Miljökrav bör vara förankrade i den upphandlande organisationens policys och andra styrande dokument. Det ska också vara möjligt att kontrollera om ett ställt krav är uppnått eller inte.

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna