Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Resursbrist bromsar miljökrav

Trots att miljökrav kan leda till såväl minskad miljöbelastning och kostnadsbesparingar ställs inte alltid denna typ av krav. Enligt Malin Möller beror det på flera faktorer: rädsla för överprövning, brist på kompetens och, framför allt, resursbrist.

Rätt ställda miljökrav vid upphandling kan leda till såväl minskad miljöbelastning och kostandsbesparingar. Varför ser vi då sällan dessa krav ställas? Enligt min erfarenhet beror det på rädsla för överprövning samt brist på kompetens och resurser. Resursbristen är det största problemet.

Resursfrågan har fått vissa verksamheter att hamna i moment 22. Miljökrav ställs inte i upphandlingen eftersom resurser för att följa upp kraven saknas. Å andra sidan finns inte intresse för att skapa resurser till uppföljning eftersom det inte ställs några miljökrav.

Vad finns för drivkrafter för miljökrav i upphandling?

Den främsta drivkraften borde kanske vara kostnadsbesparingar. Det finns fortfarande en missuppfattning om att miljökrav kostar pengar. Så kan vara fallet när man har ett kortsiktigt perspektiv samtidigt som hänsyn inte tas till framtida kostnader eller samhällsekonomiska vinster.

Inom det offentliga är drivkraften inte sällan medborgarna som vill att verksamheten ställer miljökrav. Vid en undersökning som gjordes hösten 2014 i Sollentuna kommun, där jag arbetar, tyckte 75 procent av invånarna att det är viktigt att kommunen ställer miljökrav vid upphandling.

För ett företag blir istället drivkraften att kunderna ställer krav. Försäljningsutvecklingen för ekologiska bananer är ett bra exempel. Svanen lät år 2015 Demoskop göra en undersökning om svenskarnas syn på miljöarbete hos matbutiker. Undersökningen visade att sju av tio konsumenter anser att det är viktigt att butiken erbjuder ett brett miljömärkt och ekologiskt sortiment och har en tydlig skyltning.

Ytterligare en drivkraft är att många verksamheter, både offentliga och privata, har certifierade ledningssystem där man slagit fast att inköpta varor och tjänster innebär en betydande miljöpåverkan. Därigenom ställs krav på aktivt arbete för att minska miljöpåverkan från inköpta varor och tjänster.

Sist vill jag också peka på lagstiftningen som en drivkraft. Att inte följa lagstiftningen kan vara kostsamt i form av böter och förlorat förtroende. En organisation kan inte komma undan med att skylla på okunskap.

Därför är det viktigt för en leverantör att säkerställa att minst den miljölagstiftning som gäller produkt eller tjänst som ska upphandlas uppfylls. Uppdagas brister dras idag ofta även kunderna in i eventuell skandal.

Vilka hinder finns?

Utöver de hinder som jag berörde inledningsvis vill jag peka på ytterligare några ”gupp” på vägen.

Inom EU finns det flera grundläggande principer för upphandling som upphandlaren måste ta hänsyn till när krav för upphandlingen formuleras. Dessa kan bli till hinder för att ställa miljökrav. Det gäller bland annat principen om fri rörlighet för varor, principerna om likabehandling och icke-diskriminering, principen om ömsesidigt erkännande samt principen om proportionalitet.

Principerna om likabehandling och icke-diskriminering innebär till exempel att man inte får diskriminera leverantörer på grund av nationalitet. Upphandlaren kan alltså inte kräva att varan ska vara lokalt producerad, vilket kan vara ett hinder för närproducerad mat.

Proportionalitetsprincipen innebär att kraven i kravspecifikationen måste ha ett samband med, och stå i rimlig proportion till, det som upphandlas. Det måste också finnas ett tydligt syfte med att ställa miljökraven.

Miljökrav bör vara förankrade i den upphandlande organisationens policys och andra styrande dokument. Det ska också vara möjligt att kontrollera om ett ställt krav är uppnått eller inte.

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud