Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Partnerskap höjer kvaliteten

Hur idéburet offentligt partnerskap (IOP) kan vara ett komplement till upphandling enligt LOU och erbjuda nya möjligheter inom det sociala området, förklarar Mohamed Hama Ali.

 

Lagen om offentlig upphandling (LOU) får ofta utstå kritik för att vara byråkratisk, ineffektiv och krånglig. Kritiken är tyvärr inte obefogad. Det säger sig självt att den praktiska tillämpningen av lagen blir trubbig när samma regelverk tvunget ska gälla både vid köp av vårdtjänster till våra gamla, som till köp av asfalt till ett vägbygge.

På senare tid har det, mellan det offentliga och aktörer inom civilsamhället, vuxit fram en särskild form av samarbete inom det sociala området under benämningen, idéburet offentligt partnerskap (IOP). IOP ska inte betraktas som ett generellt alternativ till LOU, utan ett komplementerande samverkansverktyg för det offentliga för att höja kvaliteten just inom det sociala området.

Alternativ till upphandling

LOU står inför en reformering i och med Sveriges implementering av EU:s nya upphandlingsdirektiv. De nya lagförslagen har redan stött på patrull, bland annat eftersom antalet paragrafer i upphandlingslagarna svällt från cirka tvåhundra till närmare tusen, vilket knappast minskar krångligheten. En av de positiva förändringarna är dock erkännandet av särdragen för välfärdstjänster. I skälen till det nya LOU-direktivet anges exempelvis att välfärdstjänster inte lämpar sig för ett ordinarie upphandlingsförfarande. Vid implementeringen av LOU-direktivet kan Sverige välja att införa betydande lättnader för den idéburna sektorn.

Nyligen presenterade Civilsamhällesutredningen sitt slutbetänkande i ”Palett för ett stärkt civilsamhälle”. I uppdraget ingick bland annat att presentera utvecklings- och samverkansmöjligheter mellan offentliga organ och det civila samhällets organisationer. Inom ramen för detta arbete konstaterar Civilsamhällesutredningen att det finns en stor och uttalad vilja från det offentliga till att finna andra lösningar än upphandling. I detta sammanhang finns ett stort intresse för IOP.

Välfärdstjänster kan undantas

Det är glädjande att Civilsamhällesutredningen föreslår ändringar i LOU som innebär ett steg i rätt riktning för den ideella sektorn. Bland annat föreslås att sociala tjänster och andra särskilda tjänster, det vill säga välfärdstjänster under det av EU fastställda tröskelvärdet om 750 000 euro (i dagens penningvärde cirka 6,9 miljoner kronor), ska undantas LOU. Det skulle innebära att IOP blir en reell möjlighet för det offentliga.

I mitt dagliga arbete möter jag ofta upphandlande myndigheter som gärna ser ett utökat samarbete med civilsamhället men som av rädsla för att bryta mot nuvarande upphandlingslagstiftning istället väljer att upphandla kontrakt som egentligen inte lämpar sig för konkurrensutsättning. Civilsamhällesutredningens förslag om att införa en särskild ordning för välfärdstjänster är ett steg i rätt riktning, nu återstår för lagstiftaren att realisera utredningens slutsatser i denna del.

En tredje möjlighet

Tyvärr möts denna utvecklingsvilja av mothugg. Den förhärskande uppfattningen är att även det offentligas behov av välfärdstjänster ska hanteras via LOU. LOU är dock inget universalverktyg och offentlig upphandling omsätter årligen över 600 miljarder kronor. Nog finns det både behov och utrymme för en mångfald av utövare.

Inom välfärdsområdet reduceras den offentliga debatten allt som oftast till två alternativ, kommunal regi eller privata vinstdrivande företag. Allt fler börjar dock efterfråga en tredje möjlighet i form av den sociala ekonomins idéburna organisationer. Det är här IOP kan spela en nyckelroll.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025