Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Miljökrav är inte dyrt

Att varor och tjänster fördyras av miljökrav vid upphandling är en vanlig missuppfattning. Mycket kortsiktigt kan miljökrav måhända kosta, men Malin Möller poängterar att denna typ av krav nästan alltid lönsamma i ett längre och bredare perspektiv.

Under alla år som jag arbetat med miljökrav i upphandling har jag fått höra att det kostar att ställa miljökrav. Invändningar som att ”vi kan inte ha för många och för tuffa miljökrav eftersom det blir för dyrt” är inte ovanliga.

Är det verkligen så? Ja, kortsiktigt och för den egna verksamheten kan det vara sant, men inte alltid ens då.

Vi pratar processorientering i många av våra organisationer. Fast när det kommer till budget ligger pengarna vanligtvis inom en avdelning eller förvaltning. Det gör att vi fattar beslut som gynnar den egna budgeten utan att ta hänsyn till att miljökrav kan leda till besparingar på andra ställen i organisationen – för att inte tala om besparingar i det långa perspektivet.

Ska vi sedan lyfta blicken och se till samhällsnyttan – och de besparingar som görs i ett samhällsperspektiv – blir det ännu svårare.

Prislappen för hälsoeffekter från luftföroreningar är 42 miljarder kronor om året – bara i Sverige. När fler dör av sjukdomar till följd av trafikens utsläpp än vad som dör i trafikolyckor…

Är det då för dyrt att ställa miljökrav vid upphandling av fordon och entreprenader?

Samma gäller för kemikalier och frågan om en giftfri miljö. I Europa beräknas samhällskostnaden för spridningen av hormonstörande ämnen till 1 500 miljarder kronor per år. Hälsoproblem som kopplas till ett flertal möjliga effekter som fetma, diabetes, infertilitet, försämrad intelligens med mera är dyra.

Samtidigt finns enorma värden i form av resursbesparingar att hämta i form av underhåll, reparationer, återbruk och återvinning. För Europa beräknas att det finns ett årligt värde på 5 000 miljarder att hämta bara på lättrörliga konsumtionsvaror såsom textilier, livsmedel, leksaker och så vidare.

För ta del av dessa samhällsvinster krävs en avgiftning av produktionssystemen. Är det då dyrt att ställa miljökrav vid upphandling av exempelvis leksaker till våra förskolor?

Vid upphandling premieras ofta inköpspris vid utvärderingen. Det kortsiktiga tänkandet gör att miljökrav ser dyrt ut.

Jag ber dig att vidga vyerna och titta på kostnaden för en produkt eller tjänst under hela dess livslängd. Då kan det mycket väl visa sig att billigast blir dyrast.

Tricket är att vid upphandling välja de varor som ger mest värde baserat på en totalkostnad över tid. Som verktyg kan man använda så kallade LCC-kalkyler.

Upphandlingsmyndigheten har bra information om LCC. På myndighetens webbplats finns kalkyler som fungerar bra som underlag vid upphandling.

LCC-beräkningar behöver inte vara komplicerade. Själv gjorde jag en hemma när vi skulle byta diskmaskin. Vi övervägde maskiner i tre olika prisklasser och tog reda på vatten- och elförbrukning för respektive modell.

Vi vet vad vatten och el kostar. Maskinen körs i snitt en dag om året. Eftersom den dyraste använde mindre vatten och el blev dess driftkostnad per år lägre.

Skillnaden i inköpspris gav att den dyraste maskinen blev billigare om maskinerna hade en livslängd på mer än tre år. Jag har fortfarande, efter tio år, samma diskmaskin, vilket gör att jag tjänat tusenlappar på att inte välja det biligaste alternativet. Är det då dyrt att ställa miljökrav?

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud