Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inblick i prisbelönad upphandling

Så här gick Härnösands kommuns prisade livsmedelsupphandling till. Sofia Elmeholt, som vid årsskiftet tog klivet över till konsultvärlden, bjuder på en inblick i processen.

Om att kommunen helst ville ha lokalproducerat på avtalen när det var dags för upphandling av livsmedel rådde det inga tvivel. Frågan var bara hur det målet skulle nås – och samtidigt hålla sig inom ramarna för LOU och de grundläggande principerna.

Strategin, som formades tidigt i processen, kom att bli: ”Öka konkurrensen genom att inte utesluta små producenter/leverantörer” och den fick bli min sjätte princip att hålla i bakhuvudet under hela tiden för upphandlingsprocessen.

Efter 1,5 månad av materialsamling och intensivt läsande av andra kommuner och landstings livsmedelsupphandlingar samt förkovrande i alla rättsfall som finns gällande livsmedel var det dags att sätta igång och forma min idé. Med hjälp av den marknadsanalys jag genomförde tillsammans med produktionschefen på kommunens centrala kök definierade vi sex utmaningsområden som vi valde att fokusera extra mycket på:

Information/dialog

Vi insåg att det var otroligt viktigt att informera och ha dialog med små livsmedelsproducenter för att få med dem på tåget. Vi upptäckte då att de tappat förtroendet för dem som arbetar med den offentliga måltiden. Kommuner och landsting har länge sagt att de vill servera lokalproducerat på tallrikarna, men inte lyckats göra det särskilt många gånger.

Nu var det upp till bevis för oss och se till att visa engagemang och bjuda in till affär istället för att bara snacka.

Förenkla

Till er som jobbar som upphandlare, och kan det här riktigt bra: försök läsa och förstå hur ni ska lämna anbud på något så avancerat som en livsmedelsupphandling. Skärpning!

Det går att förenkla! Det gäller både förfrågningsunderlag och anbudsinlämning. Och det är ett måste om vi vill få den lokala potatisodlaren att lämna anbud. Vi gjorde tio olika upphandlingar, på så sätt behövde potatisodlaren inte läsa om exempelvis djurskyddskrav.

Den enda upphandling potatisodlaren behövde läsa var just potatisupphandlingen med krav och villkor som endast avsåg potatis. En upphandling bestående av 1 500-2 000 artiklar med en mängd krav och villkor kopplade till sig är inte så lätt att ta sig igenom. Vi använde oss även av begränsad kontroll för att ytterligare förenkla för ovana anbudsgivare.

Dela upp varuområden

Att livsmedelsupphandlingar delas upp i olika varukorgar har nog inte gått någon förbi, men vi funderade på om vi kanske skulle dra det ett steg längre. Om en grönsaksodlare vill sälja morötter till kommunen men inte odlar broccoli, varför ska vi då låsa in alla grönsaker i en och samma varukorg? Vi tillät då att anbud fick lämnas på artikelnivå i en del av våra upphandlingar. En artikel=ett anbud.

Dela upp geografiska områden

Vi delade upp kommunen i fyra olika geografiska områden för att få ner volymen på behovet. Ett anbud kunde då riktas till endast en eller några skolor istället för hela kommunen.

Se över anbuds- och avtalstider

Vi tittade på vilken tid under året det kan vara bäst att annonsera livsmedelsupphandlingar. Den tidpunkten infaller kanske inte mitt i skördetid om en ensam bonde ska ha tid med allt vad det innebär att lämna anbud. Även avtalstiderna kan vara avgörande, avtalsstart för potatis och grönsaker borde kanske inte vara i januari?

Smart logistik

Om vi kräver leverans till kommunens alla leveransställen är det ganska troligt att inga av de inkomna anbuden är från lokala producenter. Logistik kostar. Transporterna äter upp hela vinsten för de små producenterna/leverantörerna.

Vi hade möjlighet att låta leverantörerna leverera endast till vårt centrala produktionskök i vissa av upphandlingarna. Det visade sig vara helt avgörande för en del av anbudsgivarna.

Förutom en politisk önskan om lokalproducerat fanns även en tanke om att höja andelen ekologiska livsmedel. I vårt län finns det en begränsad tillgång av ekologiskt producerade livsmedel inom vissa varuområden. Vi bestämde oss då för att det som inte fanns att tillgå lokalt var de artiklar vi valde att fokusera på när det gällde krav på ekologisk produktion.

Vi la även in en ångramöjlighet i upphandlingen. Om leverantören vunnit mindre än 30 procent av de artiklar anbudet avsåg kunde leverantören tacka nej till affären/dra tillbaka sitt anbud på de artiklarna.

Detta gjorde vi för att inte skrämma bort större leverantörer från att lämna anbud. Vi ville öka konkurrensen och därmed inte krångla till det så att de stora leverantörerna inte lämnade anbud alls. Både de stora och de små behövs på livsmedelsmarknaden!

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna