Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Rangordning förstör konsultbranschen

Rangordningen i ramavtal för tekniska konsulter förstör branschen och beställarna är förlorarna. När LOU nu reformeras finns möjligheterna att avropa konsulter på ett bättre sätt. John Hane hoppas att upphandlarna tar den chansen.

Den svenska bygg- och anläggningsbranschen är sedan några år tillbaka i den kraftigaste högkonjunkturen sedan 1960-talet. Sveriges infrastruktur behöver byggas om parallellt med kraftig migration till städerna. 7 av 10 investeringar görs av offentliga beställare som måste dra sina inköp genom LOU eller LUF.

15 procent av investeringskostnaderna läggs på arkitekt- och ingenjörstjänster (tekniska konsulttjänster. Det är en självständig gren inom byggbranschen som i sig utgör en mångmiljardindustri.

Branschen har dränerats på kompetens under lång tid. Den stora 40-talistgenerationen har gått i pension och återväxten bland senare generationer har varit låg under flera decennier. Tekniskt intresserade ungdomar har valt IT framför samhällsbyggnad. Man kan därför tro att tekniska konsultföretag går som tåget. I själva verket är det enligt många tvärtom och många menar att roten till det onda är LOU.

Rangordningen bestäms ofta av hur låga timarvoden konsultföretagen offererar. Det gynnar knappast kvaliteten i uppdragen.

Fram till mitten av 1990-talet köptes i princip alla tekniska konsulttjänster genom uppdrag preciserat i samråd. Det innebär att konsulten med sin fackmässighet och erfarenhet bäst vet beställarens behov av konsultens tjänster. I samråd med beställaren beslutar konsulten vad som behöver göras i ett uppdrag. All ersättning skedde till rörligt arvode (timarvode).

När LOU infördes i mitten av 1990-talet infördes ett nytt sätt att ingå konsultavtal på, upphandling preciserat i förfrågningsunderlag. Branschens standardavtal, ABK 09, utgår från att tjänsten ska kunna utföras till fast arvode.  Man uppfattade att detta skulle krävas av LOU.

Fortsatt rörligt arvode

De flesta konsulttjänster köptes även under LOU till rörligt arvode efter avrop på ramavtal. Beställaren kunde under fri prövningsrätt välja det mest lämpade konsultföretaget för varje uppdrag. Skrapade man på ytan hos beställare framgick ganska sofistikerade affärsmässiga överväganden om vem som valdes för ett visst uppdrag. Besluten grundades på tidigare uppvisad skicklighet och lämplighet för en viss typ av uppdrag. Faktorer som spelade in var lämplighet för resurssättning av större uppdrag, geografisk närhet för inställelsetider för akuta frågor, leveranssäkerhet i tidigare utförda uppdrag och prisvärdhet (kvalitet jämförd med kostnad).

Efter den senaste reformen av LOU och LUF januari 2008 har tekniska konsulttjänster i huvudsak avropats på ramavtal efter den rangordning konsulterna fått i tilldelningsbeskedet. Rangordningen bestäms ofta av hur låga timarvoden som konsultföretagen offererar. Det har knappast gynnat kvaliteten i uppdragen eller hur dessa bemannats och prioriterats av konsultföretagen.

Den stora förloraren är beställaren, som inte får den kvalitet och leveranssäkerhet som krävs för att projektera och driva byggprojekt med kostnadseffektiva och långsiktigt hållbara tekniska lösningar. Försök att moderera en strikt rangordning med procentuell fördelning har heller inte fallit väl ut i praktiken. För en konsult har det varit en bättre affär att bli nummer två eller tre på ett ramavtal och få en lägre volym men till högre täckningsbidrag.

Gäller inte i LUF

Rangordningsregeln har gällt för LOU men inte LUF. Tack vare uttalanden i förarbetena till LUF har dock många valt att gå på samma strikta rangordning också under LUF. Ett stort antal mål om skadeståndskrav för överträdelser av rangordningsregeln har också drivits i allmän domstol.

Enligt lagförslaget ska rangordningsregeln i ramavtal ska tas bort. Istället ska avrop ske efter en objektiv fördelningsnyckel.

I hittillsvarande lagförslag har lagstiftaren utgått från att rangordningsregeln i ramavtal ska tas bort. Det är en kommersiellt sund och viktig förändring. Istället ska avrop ske efter en objektiv fördelningsnyckel. Detta är EU-direktivens formulering och den enda begränsning som EU satt när EU började reglera ramavtal i sina direktiv från 2004. Dessa inflöt i svensk lag från och med 2008.

Procentuell fördelning nämns ofta som en objektiv fördelningsnyckel när man talar med beställare. Fördelningen kommer dock återigen att handla om lägsta möjliga timarvode för största möjliga fördelning.

Radikalt nytänk behövs

Branschen behöver göra ett radikalt nytänk och återgå till hur man köpte tekniska konsulttjänster på ramavtal innan rangordningen slog igenom. Även då skedde för det mesta avrop efter objektiva fördelningsnycklar kopplade till kvalitet i leveransen relativt. Skillnaden vara bara att man inte synliggjorde på vilka premisser som avrop skedde.

I den mån man objektivt kan definiera väl utförda prestationer och rätt bemanning för uppdragen, borde det vara möjligt att använda avrop på ramavtal för att hitta rätt konsult för uppdraget på helt annat sätt än idag. Då skulle förhoppningsvis timarvodena för tekniska konsulter närma sig vad tekniska konsultföretag kan ta ut mot det privata näringslivet, för att på så vis undvika den ”brain drainage” som blir följden av att de mest efterfrågade och erfarna väljer bort det offentliga.

Det här är en av de viktigaste förändringarna i nya LOU för bygg- och anläggningsbranschen, men den innefattar också en utmaning för upphandlande myndigheter och enheter som det återstår att se om man vågar ta sig an.

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026