EU-kommissionen ställer frågor krig flera svenska regionala flygplatsers upphandlingar av flygtrafik. Kommissionen har vänt sig till Näringsdepartementet för att få veta vad som har gjorts samt vilka lagar genomförda upphandlingar bygger på.
Som Inköpsrådet tidigare rapporterat har Karlstad Airport, Västerås flygplats och Örebro Airport upphandlat flyglinjer. Kommunala skattemiljoner satsas för att knyta samman respektive ort med mer kontinentalt belägna flygnav – till given nytta för näringsliv och turistströmmar.
Problemet är att dessa upphandlingar kan strida mot EU:s regelverk. Utöver ovanstående tre flygplatser nämns Kristianstad, Luleå och Mora i EU-kommissionens begäran.
Som Inköpsrådet tidigare berättat har flygupphandlingar haft skiftande framgång. Västerås säger redan efter en månad upp avtalet med Nextjet kring Helsingforsrutten. Trafiken mellan Örebro och Köpenhamn verkar gå bättre. Genom ett nytt samarbete förlängs linjen till Eelde-flygplatsen i nederländska Groningen.
Offentlig finansiering av svenska flygplatser är ingen ny fråga för EU. Tidigare i år accepterades stöd till Skellefteå Airport och Sundsvall Timrå Airport.
Margrethe Vestager, EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor, noterade då att de båda flygplatserna är belägna i glesbygd (Västerbotten respektive Västernorrland):
– Kommissionen konstaterar att den ersättning som de får är nödvändig för att binda samman medborgare och företag från dessa båda områden med övriga Sverige och med EU.
EU-kommissionens beslut gäller fram till december 2023. Det har fått andra flygplatser med låga passagerarvolymer, under 200 000 resenärer per år, att vädra morgonluft. Från EU-håll betonas dock särskilt att ersättningen inte kan användas för att subventionera flygbolag som syftar till att utveckla kommersiella flygtransporter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer