Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

En process för hela staden

Göteborgs stad har nått nästan halvvägs med en ny direktupphandlingsprocess – räknat som antalet bolag och förvaltningar som kommit igång med införandet.

| 2022-04-27
Bisan Ibrahim, Göteborgs stad.

Modellen med tre olika förfaranden och en enhetlig process för en stor kommunkoncern har väckt stort intresse bland andra upphandlande myndigheter.

Göteborgs stad började införandet ifjol höst efter ett omfattande förarbete från våren 2020 inom en referensgrupp med representanter från 20 bolag och förvaltningar.

-I dagsläget är det 23 organisationer som har infört eller påbörjat införandet av totalt 54 förvaltningar och bolag, säger Bisan Ibrahim, verksamhetsutvecklare vid Göteborgs stads inköpsstrategiska avdelning.

Hon är nöjd med hur införandet gått hittills och pekar på ett bra samspel som framgångsfaktor: verksamheterna har själva drivit införandet av processen och Förvaltningen för inköp och upphandling har vid behov gett stöd i implementeringen.

-Kommunikationen med de olika verksamheterna i staden har varit oerhört bra. Vi har fått in ett flertal synpunkter på förbättringsförslag som vi tacksamt tar emot för att kunna utveckla processen vidare.

-Jag upplever att staden generellt sätt är engagerad i de här frågorna vilket bara skapar bättre förutsättningar för vidareutveckling, säger Bisan Ibrahim.

Målet med den nya modellen är att öka konkurrensutsättningen totalt sett för mindre upphandlingar och nå högre avtalstrohet.

En indelning i tre förfaranden används nu utifrån värde: direktköp (högst 10 000 kronor), direktupphandling genom prisjämförelse (upp till 50 000 kronor) och direktupphandling genom offertförfrågan (över 50 000 kronor).

I den senare kategorin gäller skriftlig förfrågan till minst tre leverantörer, alternativt annonsering.

Förvaltningen för inköp och upphandling har tagit fram utbildningsstöd i form av en webbutbildning för att underlätta införandet. Dessutom stöd genom en rad mallar, från offertförfrågan till avtal.

-Vi har fått en hel del återkopplingar på våra mallar. Man tycker att är bra att slippa ta fram egna mallar och i stället ägna sin tid åt att direktupphandla. Dessutom tycker många verksamheter att processen är tydlig och enkel att följa.

En given svårighet i processen är Göteborgs stads storlek

-Det är många olika behov och krav som ska mötas för att göra det möjligt för staden att arbeta enhetligt. Det är ett ständigt utvecklingsarbete och det viktigaste i arbetet är kommunikation och dialog för att skapa förståelse för att i sin tur kunna föra arbetet framåt.

Hur är intresset utifrån för modellen?

-När vi lanserade processen var intresset oerhört stort från andra upphandlande myndigheter. De var nyfikna på hur vi har gjort i framtagningen av processen samt hur vi har tänkt kring allt runtomkring den. Vi avsatte tid för att sitta ned med de som var intresserade för att svara på deras frågor och förklara hur vi har gått till väga med att ta fram processen., säger Bisan Ibrahim.

Något slutdatum för införandet finns inte och det hela bygger också på frivllighet.

-Förhoppningarna är givetvis att samtliga verksamheter inom Göteborgs Stad ska implementera den stadengemensamma direktupphandlingsprocessen då vi ser en stor fördel att staden arbetar med enhetliga processer. I dagsläget är processen inte tvingande utan respektive förvaltning eller bolag bestämmer själva när de ska påbörja införandet, säger Bisan Ibrahim.

Läs mer: Upphandling DirektupphandlingGöteborgs Stad

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal
  • Gjorde verkstad av sina krav
  • Vill se statistik från krona ett
  • Så ska KKV beräkna böter
  • UKÄ tvingas böta 90 000

Kommentarer från läsarna

Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist