En myndighet hade ingått avtal om trafik och tilläggsavtal. En leverantör ansökte om överprövning av avtalens giltighet. Förvaltningsrätten avvisade ansökan för det äldsta avtalet och avslog ansökan för tilläggsavtalet. Förvaltningsrätten tillämpade 2016 års LOU och prövade om tilläggsavtalet var en tillåten ändring enligt bestämmelserna i 17 kap. 10-12 §§ LOU. Förvaltningsrätten kom fram till att så inte var fallet utan att fråga var om en otillåten direktupphandling. Eftersom det var fråga om samhällstransporter fick avtalet bestå av tvingande hänsyn till allmänintresset.
Eftersom en sådan dom leder till en ansökan om upphandlingsskadeavgift från Konkurrensverket överklagade myndigheten domen till kammarrätten, som avvisade överklagandet.
I enlighet med de nyligen meddelade domarna i Högsta förvaltningsdomstolen fann kammarrätten att det inte fanns skäl att utsträcka det skydd för enskilda som i undantagsfall motiverade att domskäl undantagsvis fick överklagas till att avse också upphandlande myndigheter. Kammarrätten avvisade överklagandet.