Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

HFD – Kommunala nämnder kan utgöra självständiga upphandlande myndigheter, en nämnds otillåtna direktupphandling ska i så fall inte påverka storleken av en annan nämnds upphandlingsskadeavgift

Högsta förvaltningsdomstolen, 2018-11-20, mål nr 122-18, Upphandlingsskadeavgift

Konkurrensverket ansökte om upphandlingsskadeavgift till följd av en otillåten direktupphandling som fastighetsnämnden i Stockholms stad gjort. Konkurrensverket yrkade att avgiften skulle uppgå till 100 000 kronor. Det skulle anses som en försvårande omständighet, i form av upprepade förseelser, att kommunens idrottsnämnd tidigare gjort sig skyldig till en otillåten direktupphandling.

Frågan var alltså om fastighetsnämnden skulle anses som så pass självständig att den utgjorde en egen upphandlande myndighet, eller om den kunde lastas för överträdelser som andra kommunala nämnder i samma juridiska person, Stockholms stad, gjort sig skyldig till.

Förvaltningsrätten och kammarrätten ansåg att fastighetsnämnden skulle ses som en egen upphandlande myndighet. Det saknades därför skäl att beakta en annan nämnds tidigare otillåtna direktupphandlingar vid fastställande av storleken på fastighetsnämndens upphandlingsskadeavgift.

Målet överklagades till Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, som meddelade prövningstillstånd. I målet tillämpades 2007 års LOU, men de relevanta reglerna är i allt väsentligt likalydande fortfarande.

HFD konstaterade att om idrottsnämnden och fastighetsnämnden ska anses vara delar av en och samma upphandlande myndighet, det vill säga kommunen, finns grund för att beakta idrottsnämndens tidigare överträdelse när avgiften för fastighetsnämndens överträdelse bestäms.

Det saknas däremot stöd i lag och förarbeten för att beakta idrottsnämndens överträdelse om de två nämnderna skulle befinnas utgöra två olika upphandlande myndigheter, även om de utgör delar av samma juridiska person, slog HFD fast.

Avgörande var således om det var fastighetsnämnden eller kommunen som skulle anses utgöra upphandlande myndighet i upphandlingen.

HFD konstaterade att ”upphandlande myndighet” enligt LOU och LOU-direktivet avser statliga och kommunala myndigheter, liksom vissa andra organ som ska jämställas med myndighet.

Det rör sig om ett unionsbegrepp, som ska ges en unionsrättslig tolkning även i svensk kontext. EU-domstolen har inte prövat frågan, men har i vart fall uttalat att begreppet ska tolkas funktionellt och ges en stor räckvidd, och därmed träffas av upphandlingsdirektivens tillämpningsområde. En nationell indelning kan därmed inte ske på ett sätt som skulle motverka direktivens ändamålsenliga verkan.

HFD prövade om en kommunal nämnd kan vara en upphandlande myndighet. Med hänvisning till förarbetsuttalanden och doktrin konstaterade HFD att kommunala nämnder normalt anses utgöra egna förvaltningsnämnder, och för enhetlighets skull borde det kunna accepteras att en kommun betraktar varje kommunal nämnd som en egen upphandlande nämnd, så länge det inte sker på ett sätt som kommer i konflikt med direktivets syften.

Tröskelvärdesberäkningen är avgörande för om en upphandling överhuvudtaget omfattas av upphandlingsdirektiven och därmed frågor om när en upphandling får delas upp och när värdet av flera delkontrakt ska räknas samman.

Enligt 2014 års LOU-direktiv ska beräkningen göras för så kallade separata operativa enheter, där graden av självständighet i upphandlingsarbetet är avgörande. Även om dessa regler inte har omedelbar relevans för frågan skulle dock en nationell reglering som kom i konflikt med syftena bakom dessa regler inte vara tillrådlig. Således bör ett krav för att en kommunal nämnd ska godtas som en egen upphandlande myndighet vara att nämnden genomför sina upphandlingar självständigt, med avseende exempelvis på egen ekonomisk förvaltning, ansvar och budget.

I målet visade sig fastighetsnämnden vara en självständig upphandlande myndighet, och därmed ansåg HFD att det vid bedömningen av upphandlingsskadeavgiftens storlek inte skulle beaktas att idrottsnämnden tidigare gjort sig skyldig till en otillåten direktupphandling. Konkurrensverkets överklagande avslogs.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Kammarrätten prövar mål med flera grunderKammarrätten prövar mål med flera grunder
Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…
Björn : EU-domstolen klargör gränserna
Uttalandet från EU-domstolen är inte dumt men ganska intetsägande. Problemet är dock redan nu uppenbart - åtskilligt folk läser uttalandet…
Johanna : EU-domstolen klargör gränserna
Bra rättsfall. Heja EU-domstolen! Det är tråkigt att svenska domstolar ofta har väldigt svårt att vara pragmatiska och flexibla. Svensk…
Lina Håkansson Kjellén : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för bra synpunkt Markus! Vi tittade på tidsaspekten och enligt upphandlingsmyndighetens statistik har handläggningstiden gått ned något, men det…
Sara Fogelberg : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Tack för klokt inlägg Jakob! Jag delar din erfarenhet om hur uppgifter enligt AFA givetvis har betydelse för uppföljning under…
Jakob Waldersten : Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
Avsnitt AFA är inte förbehållet anbudsfasen eller före avtal. Syftet med AFA - Allmän information är flera, bl.a. en överblick…
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…

Senaste inläggen

  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Våren 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026