En kommun genomförde en upphandling av projektering och utförande av en temalekplats i parkmiljö genom ett så kallat förenklat förfarande enligt LOU.
Den 20 juni 2018 fattade kommunen ett tilldelningsbeslut och den 25 juni skickades en underrättelse om beslutet till samtliga anbudsgivare med uppgift om att avtalsspärren löpte fram till utgången av den 5 juli 2018.
A, som begärt ut information från kommunen, mottog den 4 juli ett e-postmeddelande där myndigheten angav att den tillämpade en förlängd avtalsspärr fram till och med den 9 juli 2018.
A ansökte den 9 juli 2018 om överprövning av upphandlingen.
Förvaltningsrätten avvisade ansökan som för sent inkommen och anförde att det saknades laglig möjlighet för kommunen att besluta om en längre avtalsspärr efter det att en underrättelse om tilldelningsbeslut har skickats ut. A överklagade till kammarrätten som avslog överklagandet med i huvudsak samma motivering.
A överklagade till HFD och yrkade att underinstansernas avgöranden skulle upphävas och målet återförvisas till förvaltningsrätten för prövning i sak. Kommunen medgav yrkandet.
HFD ansåg att en längre avtalsspärr inte kan anses innebära någon nackdel för leverantörerna eftersom syftet med avtalsspärren är att ge leverantörerna möjlighet att ansöka om överprövning.
HFD konstaterade också att varken direktiven eller LOU innehåller något uttryckligt förbud mot att den upphandlande myndigheten förlänger en pågående avtalsspärr.
Men en sådan förlängning ansågs bara vara möjlig om den upphandlande myndigheten skickar ut en ny underrättelse enligt 12 kap. 12 § första stycket LOU till samtliga anbudssökande och anbudsgivare innan den pågående avtalsspärrperioden löpt ut.
HFD konstaterade att kommunen endast skickat meddelandet till A och att meddelandet därför inte medfört att avtalsspärren förlängts.
I likhet med underinstanserna avslog därför HFD A:s ansökan om överprövning.