Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

EU-domstolen uttalar sig om sociala tjänster (Idéburen välfärd, proportionalitetsprincipen, sociala tjänster)

EU-domstolen, 2022-07-14, Mål C-436/20, ASADE, Idéburen välfärd, Proportionalitetsprincipen, Sociala tjänster

Målet rör frågan hur artikel 76 och 77 i LOU-direktivet ska tolkas. Hindrar de en nationell lagstiftning som förbehåller privata enheter utan vinstsyfte möjligheten att ingå avtal? Enheterna ska utföra sociala tjänster till enskilda mot en ersättning som endast täcker kostnaderna för tjänsterna, oavsett tjänsternas uppskattade värde, och utan att, enligt denna lagstiftning, enheterna uppfyller kraven i artikel 77.

EU-domstolen menar att det strider mot likabehandlingsprincipen att privata enheter med vinstsyfte utesluts från upphandlingar om det inte finns något sakligt skäl. En uteslutning kan vara motiverad om den bidrar till att uppnå sociala mål och mål avseende solidaritet samt budgetmässig effektivitet.

Artikel 76 och 77 i LOU-direktivet ska enligt EU-domstolen tolkas så att de inte hindrar en nationell lagstiftning som förbehåller privata enheter utan vinstsyfte möjligheten att ingå avtal där de utför sociala tjänster till enskilda mot en ersättning som endast täcker kostnaderna för tjänsterna. Det gäller oavsett tjänsternas uppskattade värde och även om enheterna inte uppfyller kraven i artikel 77.

Enligt EU-domstolen gället det under förutsättning att dessa enheter faktiskt bidrar till att förverkliga ett socialt mål och till att uppfylla vissa mål som ligger till grund för lagstiftningen samt i den mån principen om öppenhet iakttas.

Upphandlingsmålet rör också frågan om artikel 76 och 77 i LOU-direktivet ska tolkas så att de, i samband med en offentlig upphandling av sociala tjänster som avses i bilaga XIV, medger att etableringen av den ekonomiska aktören på den ort där tjänsterna ska utföras utgör ett kriterium vid urvalet av de ekonomiska aktörerna.

EU-domstolen menar att även om syftet med ett sådant etableringskriterium är att säkerställa närheten och tillgängligheten till de sociala tjänsterna så är det uppenbart oproportionerligt att kräva viss etablering redan vid lämnande av anbudet.

Syftet kan enligt EU-domstolen uppnås på ett lika effektivt sätt genom att ålägga leverantören att uppfylla kravet då det aktuella kontraktet genomförs. Ett etableringskriterium, som i det här aktuella målet, strider därför mot artikel 76 i LOU-direktivet.  

 

Anna Ulfsdotter

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument

Nytt från Upphandling24

  • Dalatrafik backar från miljardkrav
  • Upphandling tar plats i Almedalen
  • Backa inte – ställ krav på oss!
  • “Fel slå ihop Digg och PTS”
  • Färre väljer valfrihetssystem
  • Låg kickback blir något högre
  • Mössan på med kommunala köp

Kommentarer från läsarna

Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…

Senaste inläggen

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl