Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avtal om anslutning till fibernät utgjorde inte en tjänstekoncession, utan en otillåten direktupphandling som inte omfattades av teleundantaget – odelbar enhet?

Kammarrätten i Jönköping, 1970-01-01, 1243-1244-17

En leverantör ansökte om överprövning av giltigheten av ett avtal om bredbandsutbyggnad. Avtalet omfattade både anslutning för kommunen till fibernätet och etablering av fibernätet i sig. Leverantören anförde att avtalet slutits genom en otillåten direktupphandling. Kommunen bestred och förvaltningsrätten, som fann att det så kallade teleundantaget var tillämpligt, avvisade leverantörens ansökan.

Leverantören överklagade till kammarrätten och anförde att den del som kammarrätten skulle pröva begränsades till kommunens anslutning till fibernätet. Denna del av avtalet hade enligt leverantören kunna bli föremål för en separat upphandling och avtal om anslutning till fibernätet kunde slutits utan krav på etablering av fibernät till andra fastigheter.

Kammarrätten konstaterade att den del av avtalet om omfattade etablering, ägande och ansvar för nätet inte omfattas av 2007 års LOU:s tillämpningsområde. Domstolen prövade därför initialt om det gick att separera avtalets olika delar eller om avtalet utgjorde en odelbar enhet. Kammarrätten ansåg att det inte framgått av avtalet att etableringen av och anslutningen till nätet måste anskaffas genom samma avtal och från samma avtalspart. Det framgick inte heller att anslutningsdelen var nödvändig för att uppnå syftet med etableringen av nätet. Inte heller skulle en uppdelning enligt kammarrättens bedömning avsevärt försvåra uppfyllandet av avtalets syfte. Avtalet utgjorde därför inte en odelbar enhet.

Kammarrätten prövade vidare frågan om anslutningen till fibernätet utgjort en tjänstekoncession. Ersättningen för anslutning till fibernätet kunde dock inte enligt domstolens bedömning utgöras av rätten att nyttja anslutningarna. Vidare ansåg domstolen inte att anslutningarna medfört att någon ekonomisk risk överförts från kommunen.

Slutligen prövade domstolen frågan om avtalet omfattades av teleundantaget i 1 kap. 4 § 2007 års LOU. Domstolen konstaterade att avtalet haft som syfte att tillförsäkra att kommunens egen verksamhet haft bredbandsuppkoppling. Avtalet omfattas därför inte av teleundantaget. Kammarrätten biföll överklagandet till del och ogiltigförklarade därför avtalet i den del som avsåg kommunens anslutning till fibernätet.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…

Senaste inläggen

  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument