Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Även en leverantör som rätteligen har uteslutits kan lida skada och få ansökan prövad – att överprövningen gällde avtalets giltighet och inte upphandling spelade ingen roll

Kammarrätten i Göteborg, 2017-11-09, 4217-17

En leverantör ansökte om överprövning av ett avtals giltighet. Avtalet gällde teckenspråkstjänster och det var slutet under avtalsspärren. Leverantörens anbud hade förkastats då en av referenserna inte varit kontaktbar. Leverantören ansåg att avtalet skulle ogiltigförklaras då upphandlingen på flera punkter stred mot LOU och detta hade lett till skada för leverantören.

Förvaltningsrätten konstaterade att avtalet slutits i strid med bestämmelserna om avtalsspärr. För ogiltigförklaring krävs dessutom att de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § i 2007 års LOU eller någon annan bestämmelse i LOU har överträtts och detta medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Eftersom leverantören inte hade uppfyllt ett obligatoriskt krav fann domstolen att leverantören inte lidit eller riskerat att lida skada. Förvaltningsrätten avslog ansökan.

Leverantören överklagade och menade att förvaltningsrätten inte prövat samtliga åberopade felaktigheter i upphandlingen, framförallt att vinnande leverantörs anbud inte uppfyllt alla obligatoriska krav och därför borde ha förkastats, vilket i sin tur skulle ha lett till att upphandlingen fick göras om.

Enligt kammarrätten var det ostridigt att avtalet slutits i strid med avtalsspärren. Kammarrätten konstaterade att leverantörens övriga invändningar inte hade prövats av förvaltningsrätten, då den gjort bedömningen att myndigheten haft fog för att utesluta leverantören – som därmed inte hade lidit eller riskerat att lida skada. Frågan var dock om den borde ha gjort det.

Kammarrätten framhöll att om en anbudsgivare rätteligen förkastats i kvalificeringsfasen, riskerar denne normalt inte lida skada av att upphandlande myndighet inte beaktat att även annan anbudsgivare borde ha uteslutits. Anbudsgivaren kan dock riskera att lida skada om även det enda kvarvarande anbudet borde ha förkastats, eftersom ett bifall till en sådan invändning kan leda till att upphandlingen görs om. Kammarrätten påpekade även att det kan finnas situationer där en anbudsgivare som diskvalificerats bör kunna göra gällande att en brist i förfrågningsunderlaget, eller att det förekommit jäv, medfört att anbudsgivaren riskerar att lida skada. En ny upphandling ger en ny möjlighet för anbudsgivaren att lämna anbud och tilldelas kontrakt. Det saknade enligt kammarrätten betydelse att det i detta fall var fråga om ogiltigförklaring av avtal.

Kammarrätten upphävde förvaltningsrättens dom och återförvisade målet till förvaltningsrätten för ny prövning av de omständigheter som inte prövats där.

Anna Ulfsdotter Forssell

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist