Från och med den 1 oktober var det tänkt att DRT Solutions skulle sköta färdtjänsten i Lund, både beställningscentral och transporter. Så blir det inte. Upphandlingen är överprövad.
DRT Solutions skulle inte, som brukligt, köra färdtjänst med taxibilar som även går i annan trafik. Istället skulle personal och vagnpark införskaffas enkom för detta uppdrag, något som bedömdes göra gott för kvaliteten då nuvarande entreprenör Taxi Helsingborg/Sverigetaxi fått en hel del kritik.
Bedömningen är att det finns risk för ytterligare förseningar i rättsprocessen. Tekniska nämnden väntas därför inom kort besluta om en direktupphandling för perioden från den 1 oktober 2017 till den 30 juni nästa år. Kommunen ger sig också möjlighet att förlänga avtalstiden med ytterligare sex månader.
Direktupphandlingen riktar sig till Taxi Helsingborg/Sverigetaxi. Möjligheten att kontraktera annat taxibolag faller på osäkerhet kring fordonskapacitet, i synnerhet på specialfordon.
Emma Berginger, miljöpartistisk ordförande i tekniska nämnden:
– Vi har vid förda diskussioner satt brukarna i centrum och därför strukit andra alternativ. Att vi nu föreslår en direktupphandling innebär att vi säkrar trafiken från den 1 oktober.
Även om kostnaden per månad beräknas öka från 1,3 miljoner kronor till 1,9 miljoner kronor är det billigare än den överklagade upphandlingen. Ingen är dock nöjd med direktupphandlingen.
– Som vi uppfattat läget är alternativa lösningar för osäkra och anser därför att en direktupphandling är nödvändig för att inte äventyra verksamheten, säger Lena Fällström, socialdemokratisk vice ordförande i tekniska nämnden.
Även moderaten Mats Helmfrid, nämndens andre vice ordförande, känner sig tvungen att stödja förslaget om direktupphandling:
– Genom att fortsätta med samma bolag undviks de inkörningsproblem som kan uppkomma vid entreprenörsskifte.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer