Sent i fjol höstas blev det klart vilka företag som skulle få driva båttrafiken i Stockholms skärgård, från Arholma till Landsort, på uppdrag av landstinget. Upphandlingen har varit segdragen och politiskt häftigt omdebatterad.
Åtta rederier budade om uppdraget som årligen beräknas vara värd drygt 300 miljoner kronor under tolv års tid. Lite oväntat vann en nystartad aktör, TRSM Group 1, de båda största trafikområdena i mellanskärgården.
Blidösundsbolaget vann förtroendet att sköta trafiken i norr- och innerskärgården. Utö Rederi kammade hem södra och sydöstra skärgården.
Tilldelningsbeslutet överklagades av inte färre än fem konkurrenter. TRSM Group 1 anklagas bland annat för att ha överdrivit sin tekniska förmåga.
Trafikstarten i april närmar sig – och ärendet är inte avgjort. För att inte riskera att stå utan entreprenör är trafikförvaltningen på väg att göra en direktupphandling för tiden fram till dess att den rättsliga processen är avklarad.
Seko sjöfolk opponerar mot att den direktupphandlingen görs med upphandlingens vinnare. Organisationen hade hellre sett en förlängning med de entreprenörer som idag står för trafiken.
– Annars kan följden bli att personalen först måste byta arbetsgivare i april. Om domstolen sedan underkänner upphandlingen så kan det bli så att de måste byta arbetsgivare igen, säger Chang Strömberg, ombudsman vid Seko sjöfolk, till Sektotidningen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer